Reviews België 2021


atrium mortis - in flanders fields

12-12-21

3 personen - ontsnapt

Cijfer : 8

Call of Duty

Een rustige dag met 5 rooms op de planning.
Afsluiten deden we met de 2 kamers van Atrium Mortis.

Onthaal:

Deze escape bevind zich bij een paintballcentrum. Parkeren doe je voor of achter het pand.
De binnenkomst is iets wat vreemd als je de weg niet kent en kan iets beter aangegeven worden.
Eens door het doek hebben ze hier een erg mooie ontvangstruimte en je kan hier tevens wat drinken en eten (hapjes/pizza)
Na een korte babbel met de eigenaar kon onze laatste room van de dag starten.

Kamer:

In Flanders Fields is een kamer waarvan ik links en rechts al goede dingen hoorde.
Het thema is best uniek te noemen en daar ben ik heel blij om!

Na een korte intro voor we de kamer binnen gingen werden we kordaat toegesproken door onze kapitein. Met een duidelijke opdracht konden we de veldslag betreden.
De kamer creëert meteen een wauw gevoel bij binnenkomst. Het decor is prachtig en zet meteen de toon.

Met goede moed begonnen wij aan onze missie en zo voelt het ook aan. Alles is in thema van oorlog en voelt realistisch aan.
Er is gewerkt met echte materialen die authentiek aanvoelen en dat is in een kamer als deze een echt meerwaarde.
De kamer is grotendeels parallel te spelen, maar het is goed duidelijk wat bij wat hoort.
Desondanks heb je met een kleine groep mensen wel snel de indruk dat je zaken aan het missen bent.
De puzzels wisselen lekker af en zijn zeker niet makkelijk.

Er was een puzzel bij die niet 100% klopte, we hebben dit ook aangehaald en tot mijn verbazing wist de eigenaar dat dit zo was.
Je zou dan denken dat je dit dan aanpast en er niet in laat zitten…

Maar hoewel deze kamer erg mooi is, miste hij iets.
Het zal niet helpen dat de kamer met een openbaring begint, maar dat je net daardoor de volledige room al gezien hebt, dan haal je de verassing weg en dat is jammer.
De kamer oogt ook groter dan hij eigenlijk is en dat komt vooral doordat de makers zo natuurgetrouw wouden handelen, terwijl er best ruimte over is.

Tevens voelt de overkant erg leeg en statisch aan. Niks beweegt, er is geen vijand, enkel de geluiden doen anders vermoeden.
Als er een kamer was die zich leende tot het gebruik van een gamehost met acteursfunctie, zou het deze wel zijn.
En net doordat er niemand is, zijn er ook geen consequenties op je manier van spelen.

Conclusie:

Dit is een super origineel thema dat mooi en realistisch is uitgevoerd, maar tegelijk had ik meer het gevoel dat ik in een museum aan het spelen was dan in een escape room.
Deze kamer leent zich tot zoveel meer en ik denk dat dit voor mij de zwakte een beetje was. Je begint met het wauw effect, alleen vervaagt dat en niks vangt het nog op.
Was deze kamer begonnen met een “ondergrondse” tunnel die uiteindelijk aan de frontlinie uit zou komen, dan bouw je ergens naar op. Je hoort de geluiden in de verte, de bombardementen, de machinegeweren.
Dat in combinatie met een acteur aan de overkant die als vijand zou fungeren, zou het spel zoveel beter maken.

We hebben ter plaatse de moeite gedaan om feedback op deze room te geven, want ik ben er van overtuigd dat deze experience echt naar de top kan gaan. Alleen leek het voor mij niet zo dat dit gewaardeerd werd.

Het is een kamer die ik wel zou aanraden om te spelen, zeker als je in de buurt bent en het thema je aanspreekt, want dan ga je ze niet mooier en origineler vinden als deze!

https://www.atrium-escape.be/


atrium mortis - steampunk sabotage

12-12-21

3 personen - ontsnapt

Cijfer : 5.5

Mist flow en sfeer

Een rustige dag met 5 rooms op de planning.
Afsluiten deden we met de 2 kamers van Atrium Mortis.

Onthaal:

Deze escape bevind zich bij een paintballcentrum. Parkeren doe je voor of achter het pand.
De binnenkomst is iets wat vreemd als je de weg niet kent en kan iets beter aangegeven worden.
Eens door het doek hebben ze hier een erg mooie ontvangstruimte en je kan hier tevens wat drinken en eten (hapjes/pizza)

We werden vriendelijk onthaald en konden gelijk starten met de eerste room.

Kamer:

Steampunk sabotage, een thema waar je best wel wat kanten mee uit kan en wat mij ook wel ligt.
Alleen is het een thema wat heel vaak hetzelfde wordt uitgevoerd. Benieuwd of het hier anders is.

Voor we begonnen kregen we een iets wat lompe kist mee met een berg kabels aan. Deze kist zou gaan helpen bij het oplossen van bepaalde puzzels. Tevens was het blijkbaar ook ooit de bedoeling om hier een mobiele hintmachine van te maken.

Eens in de kamer is de start best kaal te noemen. Het is een break in kamer en dat is dus ook het gene wat we hier moeten doen. Eens binnen lopen we meteen vast. Het is onduidelijk waar de start zit, laat staan dat je dat ergens van kon afleiden. Het helpt dan ook niet dat je met die lompe doos rondloopt waar je niet van weet waar je hem kan voor gebruiken.

De puzzels die daarop volgen werken volledig lineair en volgen wel een bepaalde logica.

De eindpuzzel is een apart verhaal want ook hier weer zijn er zaken die onnodig afleiden maar aan de andere kant moet je goed samenwerken. Het voelde voor mij wel niet aan of we een massavernietigingswapen aan het saboteren waren, maar meer of we een sladroger aan het opstarten waren.

Nu op dat moment was voor mij de flow al lang ver zoek en was ik er gewoon klaar mee.


Conclusie:

Het potentie is wel aanwezig om van deze kamer iets leuks te maken, alleen komt het er nu totaal niet uit.
De kamer mist sfeer en alleen al met het geluid/muziek valt veel te winnen.

De box die je meekrijgt heeft geen meerwaarde. Ik zou eerlijk gezegd gewoon het hele tipgedeelte weglaten (dat nu ook uit staat) en de box zo maken dat je deze door een puzzel vrijspeelt en daardoor weer verder kan in het spel. Nu als speler moeten denken wat je in godsnaam met dat ding moet helpt niet voor de flow.
Als je dan na het spel ook nog te horen krijgt dat er iets stuk is waardoor de kamer net daardoor onlogisch wordt, dan vraag ik me af waarom dit niet opgelost wordt.

Ik heb nu de indruk dat ik maar een deel van de ervaring heb gehad terwijl ik wel de volle pot moet betalen en dat is jammer.

https://www.atrium-escape.be/


Lockdown ghent - the graveyard

12-12-21

3 personen - ontsnapt

Cijfer : 7

Op onderzoek naar... wat eigenlijk.

Een rustige dag met 5 rooms op de planning. Op nr 3 stond deze kamer. Mooi gelegen tussen Brugge en Lebbeke in.

Onthaal:

Deze kamer zit op de 2de of 3de verdieping van een groot gebouw. Parkeren kan met geluk langs het pand (let op want je moet betalen op bepaalde momenten)
Eens boven werden we vriendelijk welkom geheten door de gm van dienst.
De ontvangstruimte is een beetje donker en echt gezellig vond ik het niet.
Onze GM sloeg de basisuitleg gelukkig over en na het oplossen van een kleine puzzel konden we naar de kamer gaan.

Kamer:

The Graveyard… zo heb ik er nog een paar gespeeld. Heel benieuwd wat ze er hier in Gent van gemaakt hebben.
Wat me meteen al een beetje deed fronzen is het feit dat je hier met een brandende kaars de kamer in mag gaan. Ik weet het niet hoor, er zijn zoveel goede alternatieven dat je je afvraagt of je dit wel moet doen en welke meerwaarde het bied.
Je start redelijk sober maar wel in thema. Na wat zoekwerk en de nodige discussies, wat uiteindelijk in gokken is overgegaan, geraakten we toch wat vooruit in deze room.

Op zich is het thema hier best leuk neergezet en zit je leuk in het verhaal. De decoratie en sfeer zijn echt prima ondanks dat het soms wat karig aanvoelt en wat houtje touwtje overkomt.
Dat de klok om de 5 minuten slaat vond ik echt frustrerend. Het is weliswaar in het thema van de room, maar bij 30 minuten slaan en dat hij bij 55 minuten begint af te tikken was meer als voldoende geweest om je een zin van tijd mee te geven. Je hebt er ook niks aan want er is geen mens die weet of dat rotding nu al 5 of 7 keer geslagen heeft.
Dit is de moeilijkste kamer bij Lockdown en de reden is niet altijd moeilijk te vinden. Soms komt het doordat een uitleg niet duidelijk genoeg is, soms omdat je geen reden hebt om ergens te zoeken.
Maar ook omdat er ons op voorhand ook gezegd werd dat je alles maar 1 keer nodig hebt en dat bleek ook niet zo te zijn. Tevens moet je een handeling doen die wat vreemd aanvoelt in een room als deze.

Een paar zaken konden echt wel een stuk beter:
Het geluidsniveau van het filmpje en het geven van de hints. Je wilt in deze kamer niet horen: willen jullie een hint :-)

Conclusie:

We hebben hem gehaald, met hulp. Iets teveel hulp en daar wringt het voor mij. Deze kamer is bewust onduidelijk met momenten waardoor hij moeilijk is. Maar die moeilijkheidsgraad zorgt niet voor een strijdvaardig gevoel, maar zorgt eigenlijk voor frustratie.
Als je iets vindt en je hebt geen idee waar je het moet gebruiken en de hint is: Kunnen jullie dit item niet ergens in de kamer op gebruiken… dan somt dat de hele kamer samen.

Het decor is sober, maar dat mag het ook zijn. Hier en daar kan de techniek en de afwerking beter en is de geluidskwaliteit niet wat het moet zijn.
Er is een perfect systeem voor hints aanwezig. Nu weet ik niet of daar een speaker inzit, maar als dat niet is zou ik er zo snel mogelijk inzetten en dat zou een van de meest geweldige hintsystemen geweest zijn die ik ooit in een kamer was tegengekomen.
Ik zou hem spelen met max 3 ervaren spelers door de lineaire vorm van de kamer.

https://www.lockdown-escape.be/


mystery 19 - het gulden recept

4-12-21

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 6

Dit kon zoveel meer zijn...


Op amper 20 minuten van waar ik woon ligt een escape room die ik nog steeds niet bezocht heb. Elke keer als ik naar Hasselt rij zie ik een groot reclamebord: Mystery 19 Escape room en hoe ik het voor elkaar gekregen heb om het zo lang al voorbij te rijden is me een raadsel.

Onthaal:

Deze escape room ligt op het terrein van Ter Dolen. Hier wordt het abdijbier “ter Dolen” gebrouwen en die brouwerij is tevens te bezoeken. Ook kan je hier wat drinken en hebben ze kleine snacks als kaas en bittergarnituur. Ik zou iedereen adviseren die deze room wil komen spelen om, zeker bij goed weer, wat meer tijd uit te trekken en hier ff te onthaasten.
Melden voor de escape doe je in het café zelf waar je dan een beetje ongemakkelijk mag wachten.
Op dat moment wisten we niet of er iemand zou komen of dat het personeel het ff te druk had met andere zaken, maar qua communicatie kon het wel iets vlotter.
10 minuten later werden we opgehaald door de GM van dienst en die nam ons mee naar het prachtig kasteel De dool stammende uit de 16de eeuw. Goh en zeker in het donker zag het er echt fantastisch uit.
Binnen krijg je de standaard uitleg en heb je de mogelijkheid om je spullen op te bergen.

Kamer:

We keren terug naar de middeleeuwen, meer specifiek naar de kamer waar de laatste abt van Ter Dolen verbleef. Hier verborg hij het geheime recept en aan ons om dit binnen de 60 minuten terug te vinden en de traditie verder te zetten.
De kamer ( wat eigenlijk een single room is) ziet er mooi en authentiek uit. Hij is niet erg groot, dus ik zou max 4 personen aanraden.
Het thema is natuurlijk middeleeuws en techniek hoort daar ook niet thuis. Het is dus vooral een First gen kamer met hangsloten en mechanische constructies. Erg is dat niet, beter nog, het past perfect.

Wat niet goed zit is de natuurlijke flow. De kamer werkt met veel decoratie en dat werkt sfeerversterkend, maar het werkt niet goed als de kamer niet duidelijk is qua puzzels. Dan werken al die attributen net verwarrend. En daar zat het grootste probleem van deze room, het ontbreken van aha momenten, zelf linken leggen en niet doelloos zoeken naar wat we kunnen of moeten doen. De reden waarom je bepaalde dingen moet doen is niet duidelijk en zijn gebaseerd op het betere zoekwerk. Zoekwerk dat op zich niet erg is, want we zijn op zoek naar een geheim, maar de puzzel zal toch wel een beetje een reden of richting moeten geven.
En dan slaat zoeken/puzzelen om in frustratie en dat was ff geleden.

Het 2de probleem bij de kamer is dat hints wel kunnen, maar je dan te snel terug buiten staat. De kamer is dus ontworpen dat je tijd verliest met het zoeken. De manier van hints geven staat dan weer haaks op wat je wilt bij een middeleeuws thema en waarom er voor deze oplossing is gekozen is voor mij het echte mysterie.
Na wat hulp van buitenaf zijn we er uiteindelijk uitgeraakt maar echt geamuseerd heb ik me hier niet.
De kamer mist sfeer op vlak van muziek en het licht is veel te fel. Hier horen kandelaars aan het plafon bij met kaarsen en een oude monnikenmuziek. Hoe gaaf zou dat zijn.

Het einde doet wat het moet doen en als je de kamer haalt krijg je nog een leuk aandenken.


Conclusie

Ik denk dat ik wel mag zeggen dat dit geen puzzelkamer is, maar een zoek en doe kamer.
Uiteraard ga je hier wat puzzels tegenkomen, maar in hoe verre je daar gelukkig van gaat worden laat ik in het midden.
De logica is dikwijls ver zoek maar als je er in slaagt om de juiste linken te leggen dan kan dit heel leuk zijn.

De cadans, de flow zit gewoon niet lekker in deze kamer en dat zie je al aan het slagingspercentage (40%) waar je eigenlijk als bouwer niet trots op moet zijn. Zeker omdat het een vrij eenvoudige room in opzet is. eigenlijk zou je moeten willen dat iedereen deze kamer haalt met kleine aha/eureka- momenten, ook al is dat zoeken en doen.

Dat spannend en meeslepend verhaal komt ook totaal niet terug in de kamer, meer nog er is geen spanning wat er is totaal geen reden waarom wij binnen de 60 minuten weg moeten zijn. Het zijn losse opdrachten die telkens leiden tot een nieuw slotje.

Dat en het gebrek aan sfeer maakt dit voor mij geen hoogvlieger.
Wat baal ik ervan om dit te moeten schrijven want zowel het thema als de locatie zijn perfect voor een mooie originele room. Jammer.

https://www.mystery19.be/


Escaperoom mol - ad fundum

19-9-21

2 personen - ontsnapt

Cijfer : 6

Beginnerskamer

Mol is niet zo ver van mij vandaag en toch sloeg ik deze kamers telkens over.
Mja als je bijna alles in je buurt al gedaan hebt en de zin om te escapen slaat weer toe...
Dan is zo een kamer dicht in de buurt toch nog wel handig.

Onthaal:

Met wat geluk kan je hier parkeren voor de deur. Het is een mooi pand en je weet duidelijk dat je bij de escape bent.
De ontvangst is klein en zeker met een andere groep erbij werd het ook erg luidruchtig.
Het ontvangst zelf voelde wat vluchtig aan en je zag duidelijk dat de GM zich in bochten aan het wringen was.
We hadden de 2 kamers geboekt en Ad Fundum leek ons de minste, dus daar zouden we mee beginnen.

Kamer:

Te veel gezopen en aan ons te ontdekken wat er juist de avond ervoor gebeurd is.

De kamer zelf straalt wel studentenclub uit. Alleen voelt de aankleding een beetje basic en goedkoop aan. Nog voor we goed en wel begonnen waren stond de GM al terug binnen. De tijd liep niet af en het scherm reageerde niet meer waardoor we ook geen hints konden krijgen.

Er is best wat te doen in deze kamer alleen mist het geheel wat richting. Je loopt wat rond als kippen zonder kop en doet maar wat een beetje logisch aanvoelt, alleen heeft die logica niks met het flinterdunne verhaal te maken en komen ze meer als losstaande puzzels over. Wel zijn deze puzzels in thema van de kamer, dat wel.

Na de GM voor de 2de keer gezien te hebben, bleek het een beter idee te zijn om hints in de vorm van briefjes onder de deur te schuiven. Prima opgelost en die tijd boeit me toch geen meter.

Alleen ging het steeds verder fout achter de schermen en bleken puzzels plots niet meer te reageren zoals dat zou moeten.
Na een bepaalde puzzel tig keer opnieuw gedaan te hebben of verschillende manieren, bleek deze dus niet meer te werken. Na 10 minuten kwam weer de GM binnen om de puzzel dan maar zelf te proberen en ook deze keer werkte hij niet.
We werden dan maar handmatig verder op het juiste spoor gezet en na weer een aantal minuten zoeken, proberen en totaal geen idee hebben wat we misdeden stond de GM weer in de room om nu mee te delen dat ook de camera's het niet meer deden waardoor ze geen beeld en geluid meer hadden.

Het leek ons nu beter dat wij de kamer zouden verlaten want verder spelen had echt 0 nut.

Conclusie:

Wel zo een beleving wil je niet en helaas voor ons bleek het probleem zo hardnekkig dat ook onze boeking van Wanted geannuleerd werd. Jammer want dat heeft de eigenaar ook zo niet gewild.

Ook al was alles goed gegaan, dan was dit nog niks om heel enthousiast te worden. Dit is echt een kamer voor het betere vrijgezellenfeest of om te doen als beginnerskamer. Spelers met wat ervaring slaan deze misschien beter even over.

 

https://escaperoommol.be/


keyhouse - houdini

14-9-21

3 personen - ontsnapt

Cijfer : 8.5

Alles is anders....

Keyhouse bestaat nog maar net maar opent meteen 2 rooms en dat op 25 minuten van mijn deur.
3 keer raden hoe snel ik aan het boeken was.
De eerste reviews waren erg lovend en met dat gevoel trokken we met ons 3 naar Mol.

Onthaal:

De escaperoom ligt in het centrum van Mol. Met wat geluk heb je parkeerplaats voor de deur, maar ik zou er niet op rekenen. Je calculeert toch best wat extra tijd hiervoor in je planning.

De ontvangstruimte is netjes en voelt gezellig aan. Er is een hoekje met wat games die je kan kopen.
De 2 eigenaars zijn aanwezig en al snel is het een gezellige boel. Het zijn duidelijk mensen die graag escapen en om die reden ook zelf een room gestart zijn.
Momenteel zijn hier 2 kamers en de logische volgorde is Amenhotep en daarna Houdini. Er is plaats voor een derde room, dus hopelijk zien we die ook nog verschijnen.
De eigenaars hadden op voorhand al aangegeven dat Houdini en Amenhotep volledig andere rooms zouden zijn, dus ik was benieuwd waar het verschil juist ging zitten.

Kamer:

Houdini is echt een volledig andere ervaring en dat merk je zeer goed bij de start. Zelden zal samenwerken zo tot zijn recht komen als bij deze start. En dat kan behoorlijk frustrerend zijn 
Houdini is natuurlijk een goochelaar, een ontsnappingsartiest en een entertainer eerste klas en we willen dolgraag les van hem en net om die reden moeten we ons gaan bewijzen.
Alles, maar dan ook alles in deze kamer is gemaakt om je anders te doen denken, om logica te tarten en je steeds op het verkeerde been te zetten.
Alle ervaring die je hebt te spijt gaat je geen meter verder helpen en dat is grappig genoeg frustrerend en belonend tegelijk.
Dat is waar deze kamer in uitblinkt: niets is wat het lijkt.
Maar gelukkig is dat niet het enige, het decor is echt mooi en de kamer zet een bepaalde sfeer.
Ik denk dat de muziek ook hier weer de gemiste kans is en ook dat er meer gedaan kan worden met licht en effecten.
De puzzels draaien bijna allemaal rond samenwerken en eens echt out of the box denken. De kamer is volledig lineair dus een grote groep zou ik afraden. (hij is ook max 4)
De puzzels zijn niet degene die je doorgaans in rooms tegenkomt, maar een gekke combo van denk en doe en denk dan nog eens.

Het einde had voor mij nog theatraler gemogen, nog spannender en ik denk dat dit mogelijk moet zijn.
Het hintsysteem had ik hier ook liever in thema gezien, misschien als Mr Houdini die ons eigenlijk wat kleinerend toespreekt.

Conclusie:

De eigenaren hadden uiteraard gelijk, dit is een volledig andere kamer als AmenHotep.
Maar ik denk dat Houdini een volledig andere kamer is dan de meeste rooms en dat werkt net verfrissend.
Ik heb me zelden zo voor de kop geslagen als in deze kamer en alle ervaring die ik had voelde haast als ballast. En dan weet je dat de maker geslaagd is in zijn opzet.
Het was werkelijk een leuke kamer om te spelen.

 

https://www.keyhouse.be/kh/index.html


keyhouse - amenhotep

14-9-21

3 personen - ontsnapt

Cijfer : 8

Leuke familiekamer

Keyhouse bestaat nog maar net maar opent meteen 2 rooms en dat op 25 minuten van mijn deur.
3 keer raden hoe snel ik aan het boeken was.
De eerste reviews waren erg lovend en met dat gevoel trokken we met ons 3 naar Mol.

Onthaal:

De escaperoom ligt in het centrum van Mol. Met wat geluk heb je parkeerplaats voor de deur, maar ik zou er niet op rekenen. Je calculeert toch best wat extra tijd hiervoor in je planning.

De ontvangstruimte is netjes en voelt gezellig aan. Er is een hoekje met wat games die je kan kopen.
De 2 eigenaars zijn aanwezig en al snel is het een gezellige boel. Het zijn duidelijk mensen die graag escapen en om die reden ook zelf een room gestart zijn.
Momenteel zijn hier 2 kamers en de logische volgorde is Amenhotep en daarna Houdini. Er is plaats voor een derde room, dus hopelijk zien we die ook nog verschijnen.

Kamer:

De graftombe van Amenhotep ligt dus gewoon in hartje Mol :-)
In ware Indiana Jones stijl mogen deze tempel gaan ontdekken. De tempel zelf is mooi gemaakt, het zijn geen geel geverfde gyprocplaten met wat zand op de vloer.
De puzzels zijn lekker uitdagend en waar het begin nog lekker parallel is komen we op de key momenten weer fijn samen. Er waren 2 puzzels die ik persoonlijk wat minder vond, 1 ervan waren de eigenaars het volledig mee eens en de kans is groot dat deze snel aangepast gaat worden. De andere was iets persoonlijk omdat de puzzel ons iets te vrij liet en te weinig feedback gaf of we op de juiste weg zaten.
Ik was blij dat er geen schermen in onze tempel gezet waren, maar het huidige hintsyteem was niet mijn ding. Een telefoon rond je arm… Het was zo tof geweest om hier een soort ouderwetse walkie talkie mee te krijgen in een mooie stoffen tas. Een beetje een krakend geluid, enfin jullie snappen het wel.
De muziek in de room was te eentonig en werkt e mij echt op mijn systeem. Er is wel een bepaalde spanning ingebouwd, maar ik denk dat hier nog wel wat sfeer mee te behalen valt.
Wel goed is het samenwerken in deze kamer, zeker met een kleine groep. Het was goed duidelijk wat we moesten doen en hoe we de kamer konden verlaten.
We haalden hem uiteindelijk ook met nog 16 minuten over en dat is prima toch.

Conclusie:

Toffe kamer die ook geschikt is voor gezinnen. Ik zou hem adviseren voor een kleine groep van ervaren spelers en met 2 krijg je een flinke uitdaging voor je kiezen.
Ik denk dat 3a4 een mooi aantal is en dan heb je prima puzzelplezier in een mooi afgewerkte tempel.
Met geluid en decoratie valt nog wat te winnen valt en het hintsysteem was mijn ding niet.
In ieder geval een erg leuke opwarmer.

 

https://www.keyhouse.be/kh/index.html


the missing link - till death do us part

9-9-21

2 personen - ontsnapt

Cijfer : 9

Een spannende verrassing

Het was alweer een tijdje geleden dat ik nog eens bij the Missing link was. Ik hoorde een tijd geleden al dat het de bedoeling was om Breaking Enigma te gaan vervangen en ondanks dat ik dat een leuke puzzelkamer vond, was het een goede beslissing.

Till death do us part... daar kan je alle kanten mee op. Ik was dan ook erg benieuwd wat het team in Geel gerealiseerd had in een toch wel erg korte tijd.

Onthaal:

De escape room ligt langs een drukke baan en ondanks dat het goed staat aangegeven, rij je er zo voorbij. Parkeren kan voor het pand als was parkeren voor ons een kleine uitdaging door de basic fit die er langs ligt.

De ontvangstruimte is omgetoverd tot een boardgameshop. Het was er best druk om dat moment en dat gaf een beetje een onwennige sfeer.
Onze GM grote ons in ieder geval vriendelijk en als we wouden konden we meteen naar boven om te starten.

Kamer:

De start van de room is erg apart, maar enorm leuk gedaan. Qua opstelling klopte het niet, maar ik kon enorm waarderen hoe de makers ons mee proberen te nemen in het verhaal. Zeker met een grotere groep kan het begin nog wel eens een leuke uitdaging worden ;-)

En dat start de kamer pas echt. Een schitterend decor staart ons toe en deze kamer ademt gewoon een bepaalde sfeer uit. Spannend, maar niet eng, duister, maar nooit horror.
Samenwerken wordt hier meteen afgedwongen op een absurde, maar gave manier.

Deze kamer is een combinatie van technieken en er zijn nog hangsloten aanwezig, maar echt raar is dat gezien het thema en de setting helemaal niet. Wel krijg je daardoor het effect dat bijna elke puzzel tot een cijferresultaat komt en daar had misschien wat meer afwisseling in gemogen. De kamer bouwt de spanningsboog mooi op en ook tijdens het spelen kom je pas achter het echt verhaal. Die spanningsboog kent echt een geniaal hoogtepunt wat je echt niet gaat verwachten en geniaal is door zijn eenvoud. Het creëert ook een bepaalde spanning die je vanaf dat moment niet meer los gaat laten...

Het einde bied de conclusie die je zoekt en je draagt ook bij tot de afsluiter wat opnieuw versterkt werd door licht en geluid en met zo een gevoel wil je de kamer verlaten.

Conclusie:

Petje af voor wat ze hier gebouwd hebben. Ik zag regelmatig lovende reviews voorbij komen en ik kon alleen maar hopen dat ik er ook zo over ging denken.
Wij speelden deze kamer met 2 personen en hadden 26 minuten over. We zaten lekker in de flow en alles ging gewoon erg vlot.
Mijn advies voor ervaren spelers zou dan ook meteen zijn: kom met niet teveel. De kamer is volledig lineair van begin tot einde en met 2 is dat niet erg.
De puzzels zijn tof en mooi in thema, maar leiden bijna steeds tot cijfercombo's, maar of dat echt erg is...

Hier en daar waren er nog wel afwerkingspuntjes, maar deze worden aangepakt.

Het enige echte minpunt dat ik had was dat de groepen onder (boardgames) best gehorig waren en dat was bij de start goed hoorbaar. Ook bij het uitkomen van de kamer heb je weer dat buitenstaandergevoel en onze GM moet zich splitsen tussen deze spelers en ons wat het napraten wat bemoeilijkt.

Maar jullie lezen het al, Till death do us part heeft mij aangenaam verrast en het is absoluut een kamer die je gespeeld wilt hebben.

https://themissinglinkescape.be


the push mystery rooms - the movies

9-8-21

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 10

Schitterend filmavontuur!

Al geruime tijd komt de naam Push Mystery rooms mij langs alle kanten voorbij. Hier op Escapetalk, maar ook via Belgische eigenaren hoor ik heel mooie verhalen over deze room en eigenaar.
Dudzele of all places. Een rit van dik 2 uur voor me, maar gelukkig kan je steeds iedereen overtuigen om naar hier te komen met de zee zo dichtbij :-) En mijn gezelschap hielp natuurlijk ook een beetje ;-)
Hoewel ik het meeste uitkeek naar The Movies, kon ook Houdini niet aan ons lijstje ontbreken.
Starten doe je best met Houdini om af te sluiten met de topkamer van deze room, The Movies.

Onthaal:
Het onthaal was echt geweldig. Anthony is een echte gastheer en dat merk je al vanaf het begin.
De escape room zelf bevind zich in een fris afgewerkte aanbouw met in het midden een gezellige ontvangstruimte.
Na een gezellige babbel en drankje kon onze eerste room beginnen.
Wat me opviel tijdens het boeken is de regel :
Er kan maar 1 kamer tegelijk gespeeld worden. Dat was ff nieuw voor me.
Maar ter plaatse zorgde dat voor een heerlijke rust, een echte premium beleving! Jij bent de enige gast hier die de volle aandacht krijgt.
Kwaliteit boven kwantiteit is hier duidelijk de boodschap en dat merk je in alles.
Houdini had ons echt warm gemaakt voor de topper van vanavond: The Movies.
100 minuten wegdromen bij een thema waar je alle kanten mee uit kan!

Kamer:
Pfffff ik kan zo blij worden als een kamer niet alleen aan je verbeelding voldoet, maar hem ook nog eens overtreft! Wat een schitterend interieur, wat een fijne start.
Een heerlijk herkenbare geur komt je tegemoet en je weet meteen waar je bent!
Het decor spat er vanaf en in no time neemt de kamer ons mee op avontuur.

Deze kamer is echt een avontuur en niet op de saaie manier. De heerlijk herkenbare props, geluiden en muziek maken dit tot een heerlijke totaalbeleving van 100 minuten. Als puzzelend neem Anthony je mee in de wereld van films.
De puzzels zelf zijn goed in thema en ik kan me voorstellen dat een beginnende groep hier echt zijn werk mee gaat hebben.
Ervaren groepen zullen hierdoor wat meer tijd hebben om te waarderen wat hij hier gebouwd heeft.

Op een bepaald moment keek ik ff naar de klok en dacht ik werkelijk, fuck, ik ga hier met 46 minuten over uitkomen, dat kan toch niet. Maar ik kon niet meer fout zitten als toen :-)
Eerlijkheid gebied dat ik me meermaals afvroeg: wat ben ik nu aan het doen? Wat is het doel van deze kamer? En dat wordt je ook niet echt duidelijk, tot op het einde.
Daar komt alles samen en wordt je reis het antwoord op je vraag!


Conclusie

Nou Anthony, petje af hoor, wat jij hier gebouwd hebt.
Waar Houdini nog een iets wat “simpele” room is die weliswaar mooi gedecoreerd is, is The Movies duidelijk zijn toproom.

Ik ben natuurlijk een geek eerste klas en elke prop, elk muziekje en elke film en daardoor waardeer je nog meer elk klein detail. Maar ook als niet filmfan denk ik dat je deze room wel kan waarderen al hangt een deel van de kwaliteit van deze kamer ook af van de kleine knipoogjes en de herkenbaarheid van zaken. Een lettertype of een nietszeggend symbool.

Je merkt duidelijk aan alles dat dit een passie product is en daar heb ik een zwak hart voor.
Natuurlijk had ik (uiteraard ;-) ) feedback en is de room nog niet perfect.
Maar de eigenaar is zelf ook niet snel tevreden en doorheen de groepen die hier komen zullen er nog vaak tig kleine zaakjes aangepast worden.
Als je dan alles in perspectief zet en weet dat dit eigenlijk zijn eerste rooms zijn, dan kan je niet anders als afvragen: wat mogen we nog van deze man verwachten…..

                                                                              The End

https://www.pushpushpush.be/rooms/the-movies/


the push mystery rooms - houdini's workshop

9-8-21

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 9

Op bezoek bij de ontsnappingskunstenaar

Al geruime tijd komt de naam Push Mystery Rooms mij langs alle kanten voorbij. Hier op Escapetalk, maar ook via Belgische eigenaren hoor ik heel mooie verhalen over deze room en eigenaar.
Dudzele of all places. Een rit van dik 2 uur voor me, maar gelukkig kan je steeds iedereen overtuigen om naar hier te komen met de zee zo dichtbij  En mijn gezelschap hielp natuurlijk ook een beetje ;-)
Hoewel ik het meeste uitkeek naar The Movies, kon ook Houdini niet aan ons lijstje ontbreken.

Onthaal:
Het onthaal was echt geweldig. Anthony is een echte gastheer en dat merk je al vanaf het begin.
De escape room zelf bevind zich in een fris afgewerkte aanbouw met in het midden een gezellige ontvangstruimte.
Na een gezellige babbel en drankje kon onze eerste room beginnen.
Wat me opviel tijdens het boeken is de regel : er kan maar 1 kamer tegelijk gespeeld worden.
Dat was ff nieuw voor me. Maar ter plaatse zorgde dat voor een heerlijke rust, een echte premium beleving! Jij bent de enige gast hier die de volle aandacht krijgt.
Kwaliteit boven kwantiteit is hier duidelijk de boodschap en dat merk je in alles.

Kamer:
Ja ik kreeg echt een grote glimlach toen ik Houdini’s Workshop betrad. De ruimte is werkelijk schitterend aangekleed.
De filmpjes zijn duidelijk professioneel gemaakt en geven wat meer duiding aan de kamer en ons doel. Ik zal nooit een echte voorstander worden om dit in de room te doen, maar ik zal er mee moeten leren leven denk ik.

Houdini is een thema waar je alle kanten mee uit kan en dat is precies wat hier gedaan is. Het is een heerlijke combo van oude en nieuwe technieken maar het past wonderbaarlijk goed samen.
De puzzels maken dankbaar gebruik van het onderwerp en een hangslot is bij een meester goochelaar niet abnormaal. Samenwerken is echt de oplossing met momenten en dit is een leuke puzzelroom voor zowel 2 als 4 personen.

Conclusie:

Je ziet duidelijk dat dit gebouwd is door een man die een goed gevoel heeft voor inrichten. Het is werkelijk een super mooie, maar ook kwetsbare ruimte. Hoewel ik liever geen stickers op zaken zie hangen dat ze slechts als decoratie gebruikt worden, snap ik heel goed dat het hier soms niet anders kan.

De kamer neemt je echt mee naar de tijd van Houdini en al puzzelend ontdek je waar je meester zich bevindt. Ik vond het erg leuk om als groep hier bezig te zijn. Iedereen had wat te doen en de kamer heeft genoeg lagen van moeilijkheidsgraad, van het betere zoekwerk tot een goede hersenkraker.

Voor de ervaren escaper zal dit waarschijnlijk een schitterende opwarmer zijn om daarna The Movies te spelen.
Er valt nog wat sfeer te winnen op vlak van verlichting, maar ook daar heb ik al vernomen dat dit aangepast zal worden.

Om af te sluiten een quote van Mr Houdini zelf die meer toepasselijk is als ooit tevoren:
“My Brain is the key that sets me free.”

https://www.pushpushpush.be/rooms/houdini/


The Start - chernobyl

8-8-21

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 9.5

Voor 71 minuten 35 jaar terug in de tijd

Het is nog niet zo lang geleden toen we nog bij The Start waren voor hun andere rooms. Chernobyl zat me toen al aan te loeren en ik wou dolgraag weten wat ze hier van deze beleving gemaakt hadden.
Amsterdam catacombs, Entered, stay in the dark en nu Chernobyl...

Onthaal:
The Start ligt langs een drukke baan en beschikt over een aantal privé parkeerplaatsen. De ontvangstruimte is groot en mooi ingericht.
Vooral de controlekamer is een echt pareltje.
Ze beschikken hier momenteel over 2 rooms die je al kan spelen (de 3de vanaf 6/8) en een vr gedeelte.
Na de nodige uitleg, de tig wc-bezoekjes en het opbergen van de spullen, konden we eindelijk aan ons nieuw avontuur beginnen.

Kamer:

De start is apart dan kan ik je meegeven. Meteen wordt duidelijk dat het bittere ernst is om dit verhaal tot een goed einde te brengen.
Je geraakt natuurlijk niet zomaar in Chernobyl. Dat is enkel voor de beste weggelegd, dus voor ons zat het er al meteen op :-)
Chernobyl is werkelijk prachtig gethematiseerd en met prachtig bedoel ik verschrikkelijk realistisch. Het voelt haast of de deur naar hier al 35 jaar dicht is. Maar toch blijken we niet alleen te zijn.

We hebben 71 minuten de tijd om het serum terug te vinden en te ontsnappen voor we worden blootgesteld aan de dodelijke straling.
Helaas voor ons is er iemand voor ons te lang blootgesteld met alle gevolgen van dien.

Chernobyl is net als de andere experiences met acteur een stuk afhankelijk hoe jij als speler het spel speelt. Je kan je het zo moeilijk maken als je zelf wilt en dat is wel tof.
De puzzels vergen een combo van communicaties en teamwork, net het gene wat simpel is in normale condities maar nu allesbehalve.
Hier en daar vergen de puzzels wel wat leeswerk, maar uiteindelijk is ook dat weer een extra moeilijkheid.

De acteur is ook hier weer van toegevoegde waarde en het maakt het verhaal een stuk aannemelijker. Niks zo leuk om als een groep volwassen mensen ergens muisstil in een hoekje te zitten :-)

De kamer bouwt prima op naar een finale en heel tof dat je dit als team moet doen!

Conclusie:

Chernobyl is een erg toffe expercience met acteur. Qua spanning of "engheid" denk ik dat het een perfecte opstap is naar de andere kamers in deze klasse, maar daarom niet moet onderdoen voor de rest. Het gaat dan vooral om de spanningsboog en de duurtijd van de room.

Ik vond het aantal van 4 perfect om deze room te spelen maar ik kan me inbeelden dat heel veel mensen liever meer mensen om zich heen hebben. Dit is net als bij de andere ervaringen met acteur leuker als je met meer bent.
Er is een soort van perfecte manier van spelen al lijkt het me net toffer als je af en toe eens goed in de fout gaat.

België heeft er opnieuw een topkamer bij!

 

https://thestart.be/


best escape vlaanderen - al capone

30-7-21

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 7.5

Leuke 1.5 kamer

Al Capone was om een of andere manier toch op mijn wishlist beland. Niet omdat ik het thema zo origineel vind, maar meer omdat de kamer niet te ver van me afligt, 90 minuten is aan een zeer schappelijke prijs en best goede reacties kreeg.

Toen ik hun site aan het bekijken was, vielen me de foto's in de galerij op. Ze gaven me niet echt de feedback die ik zocht of ik hier wel wilde gaan spelen. Ik weet niet wat het idee erachter is, maar een gang vol namen die met een spuitbus aangebracht zijn....
Maar goed dat zegt 0.0 over de room zelf.

Onthaal:
Van last minute gesproken, om 20 uur bellen en 22 uur kunnen spelen, netjes hoor.
We werden heel gastvrij ontvangen door de eigenaar Didier.
Maar binnen geraken doe je hier niet zomaar, eerst een puzzel!

Na een gezellige babbel hoe Didier in deze leuke wereld terecht was gekomen volgde een klein introductiepraatje met de uitleg van de kamer. Ik denk dat dit stuk nog wel wat TLC kan gebruiken want het was te lang en teveel in detail voor mijn smaak. Als je teveel zaken uit je kamer moet aanhalen, pas je beter je kamer aan.

Parking: Gratis met 2 gereserveerde plaatsen
Wc: aanwezig
Ontvangstruimte: Momenteel klein en kan nog wat gezelligheid/afwerking gebruiken.
(ze gaan de onderverdieping nog verbouwen, dus dit is duidelijk tijdelijk)

Kamer:

Toegegeven, ik had wel zin om ff 90 minuten te puzzelen. Het verhaal en onze opdracht waren duidelijk. Ik was vooral benieuwd naar hoe dit allemaal zou uitpakken.

De kamer zelf is sfeervol ingericht. Het is een combinatie van hangsloten en moderne technieken die elkaar wat afwisselen.
De puzzels zijn volledig in het ruime thema dat Al Capone kan omvatten, zij het niet altijd in de meest originele manier.
Er zijn wat verbeterpunten om bepaalde zaken iets meer dummie proof te maken en ook dat het niet altijd duidelijk is welke code bij welk slot hoort. De meeste spelers zullen zich er niet aan storen, maar ik blijf het fijn vinden dat ik niet x slotjes moet afgaan tot ik de juiste toevallig heb.

De eindpuzzel.... Mwa ik weet het niet. Het is tof, maar ook snel frustrerend. Op het eigenlijke moment had ik totaal geen idee dat ik met de eindpuzzel bezig was. Het gaf me weliswaar een antwoord op een van de vragen, maar het voelde niet als de ontknoping aan.

Ik denk dat het ook een stukje met de sfeer te maken had. De kamer kan nog wel wat winnen met geluiden/muziek en hier en daar een effectje.
Waar ik geen fan van was, was het omroepen van de tijd. Het werkt storend en irritant. Daarbij kan je de tijd zien op een scherm.

De kamer zorgt wel voor lekker puzzelplezier en hier en daar met een leuke verrassing.
Een mooi aantal is 3a4 spelers en een toffe uitdaging is 2 ervaren spelers.

Uit de kamer kon ik wel prima een antwoord geven op de vragen die we vooraf gekregen hadden.


Conclusie:

De makers hebben echt geprobeerd een toffe kamer te bouwen. Maar dat "ongekend niveau" zoals hun zelf schrijven op de site is me wat ontgaan.
Ik wil niet te streng zijn, want het gaat hier echt om een goede indie kamer met een eigenaar vol passie voor het vak die zelf ook heel wat kamers speelt.

De score voor deze room is helaas wat aan de hoge kant, maar het is maar net wat je zoekt met de ervaring die je hebt.
Ik kan dit soort kamers, hangsloten of niet, erg waarderen door het puzzelplezier wat ze me geven.
Alleen zorgt zo een hoge score voor hoge verwachtingen en dat kan deze room niet waarmaken denk ik.

Prima kamer om te spelen, 90 minuten puzzelplezier aan een eerlijke prijs en een toffe eigenaar die graag napraat.

Ik ben benieuwd naar hun derde room, want de eigenaar heeft nog mooie plannen :-)

https://bestescape.be/


escaperoom peer - de legende van jean van john

16-07-21

3 personen - niet ontsnapt

Cijfer : 7

Not a hit ... yet

Uit het niks verscheen plots een boodschap in onze krant dat er in Peer een nieuwe room geopend was. Een muzikale room met voor mij een rijtijd van 20 minuten, dat kon niet lang duren eer ik hem zou bezoeken.

Onthaal:
De escape room bevindt zich langs een gewestweg en is met een groot spandoek duidelijk aangegeven.
Parking: aanwezig en privaat
Ontvangstruimte: basic
Wc: aanwezig
Bij je aankomst denk je waarschijnlijk: waar ben ik hier beland :-) maar we weten allemaal dat de buitenkant niet altijd alles zegt.
We werden heel vriendelijk onthaalt door de eigenaar die last minute nog even tijd voor ons vrij wou maken.
Tijdens de eerste babbel merkte je al heel goed dat dit een passie project is. Er hangt duidelijk veel historiek in dit huis. De kamer is natuurlijk nog niet lang open en we waren erg benieuwd wat we hier zouden aantreffen.
Het gekozen thema is erg origineel en ook het verhaal erbij is tof gevonden.

Kamer:
We gaan dus proberen de laatste wereldhit proberen te produceren en om dat te bereiken hebben ze ons nodig.
Wat de kamer meteen doet is een erg authentiek gevoel geven, hier zijn ooit echt nummers opgenomen en dat merk je wel.
De kamer start meteen met een simpele uitdaging. Leuk maar ook erg snel frustrerend en naar mijn gevoel was dat een beetje de trend van de kamer. De makers hebben echt wel moeite gedaan om de puzzels zo dicht mogelijk bij het thema te houden al lukt dat helaas niet altijd.
Er waren echt heel leuke en goed gevonden puzzels in deze room waarmee ze echt laten zien dat het kan, want dit is een moeilijk thema. Een opname studio schreeuwt natuurlijk: muziek, maar tegelijk kan je er niet vanuit gaan dat je bezoekers notenleer gevolgd hebben.
Maar op andere momenten valt het helaas wat tegen. Sommige puzzels zijn een beetje een product van een paar jaar geelden en dat vind ik wat jammer in een room die net open is.

Hoewel het absoluut niet noodzakelijk is om wat muziekkennis te hebben om deze room te spelen, merkte ik wel dat de logica achter bepaalde zaken duidelijker wordt naarmate je die kennis wel wat hebt.
Wat voor ons echter wel een domper was, was de eindpuzzel.
Op zich is het een goede puzzel die de kamer samenbrengt tot 1 doel, maar hij is een echte frustratiebom als je hem niet van de eerste keer juist hebt.
Het is een puzzel die zich enorm slecht leent tot herhaling en de maker heeft echt zijn best gedaan om ervoor te zorgen dat er verwarring kan zijn.
Het probleem met dit soort eindpuzzels is vooral dat het buiten de frustratie, een gelaten gevoel geeft. Je hebt 60 minuten naar iets gewerkt en je weet heel goed dat je niet de tijd hebt om hem opnieuw te doen. Nu ik ben niet de persoon die een kamer per se moet halen ik we wisten als groep goed wat de bedoeling was en wat erna zou gebeuren.
Voor de duidelijkheid, wij maakten een fout ergens doorheen het spel, maar daar kwamen we veels te laat pas achter en die fout rechtzetten bleek haast onmogelijk.

Qua sfeer had ik ook verwacht dat er meer met muziek gedaan zou worden, we zijn tenslotte in een opnamestudio. Het zou tof geweest zijn als we via een mengpaneel nummers zelf konden aanzetten :-)

Conclusie:

Wel ik vind het thema tof, ik waardeer de passie van de maker, de kamer voelt aan of hij zo in de tijd is achtergelaten en heeft een echt authentiek sfeertje. Je ruikt nog net niet de jonko die Bob er gerookt heeft ;-)

Maar er zijn ook mindere zaken helaas. Er zijn bepaalde puzzels die niet echt duidelijk zijn waarom je dit moet doen of waarom je juist daar moet kijken/zoeken etc.
Het is een kamer die ook teveel details heeft die kunnen afleiden en wij zijn meer als eens bezig geweest met een red herring die uiteindelijk gewoon een prop was.
Het is ook niet makkelijk om een kamer vol detail te duwen en toch de bezoekers juist te leiden.
Ik denk dat daar deze kamer nog in kan groeien want ik kreeg naar mijn gevoel teveel hulp, klein of groot, en ik geloof niet dat deze kamer momenteel hintloos te spelen is. Daarvoor ontbreekt er nu een soort natuurlijke flow.

Maar de eigenaar doet dit niet voor het geld en dit is geen room van 50k. We hebben onze feedback gedeeld en ik hoop dat andere spelers dat ook doen.
Dan denk ik dat dit na een tijdje een echte toffe room kan worden voor elke speler die in de buurt is van Peer.

Advies spelersaantal: 2-3 met ervaring

https://www.escaperoompeer.be/


escaping belgium - le prince

11-07-21

3 personen - ontsnapt

Cijfer : 10

Een wereld gaat voor je open

Het is van februari 2019 geleden dat ik nog eens bij escaping belgium was.

Erzsébet was voor België grensverleggend, hoog tijd om te kijken of Le Prince hetzelfde doet.

 

Onthaal:

Escaping Belgium ligt op een domein.

Parking: aanwezig - niet privaat - gratis

Van daaruit is het een klein stukje wandelen naar het gebouw waarin de room zich bevind.

 Ontvangstruimte : basic

Wc : aanwezig

Kris en Steven (eigenaars) ontvingen ons erg hartelijk en waren duidelijk trots op hun nieuwste room. We popelden dan ook om te starten.

 

Kamer:

Veel had ik express vooraf niet gelezen over de room en buiten de naam en het feit dat het iets met film/foto’s te maken had, wist ik niks. Express, net omdat ik wou zien of de kamer mij het verhaal kon doen vertellen.

De start gebeurd in een aparte kamer waar je de introfilm te zien krijgt. Waar de intro van Erzsabet nog echt een product was van zijn tijd, zag ik hier plots een intro van hoge kwaliteit. En dat helpt je natuurlijk om in de juiste stemming te komen, om de kamer net dat tikje geloofwaardiger te maken.

Wat het filmpje, afgezien van de kwaliteit, nog goed doet is ons heel duidelijk maken wat ons doel is in deze room. Het kan dus toch…  

En dan gaat er een schitterende deur voor je open, een deur letterlijk naar een andere wereld. Binnen de eerste 10 seconden riep ik al hardop wauw en zat ik in de sfeer van de kamer. Over een start gesproken. En die sfeer zou me niet meer loslaten.

De makers hebben dankbaar gebruik gemaakt van het gekozen thema en het komt overal terug.

De puzzels bleven maar komen en gaande weg begon ik te beseffen waarom deze room momenteel niet speelbaar is in 75 minuten (op het moment van schrijven kregen wij 90 minuten) Alleen al met te kijken naar alle details in het decor verlies je 15 minuten J

Links en rechts merkte ik al snel kleine knipogen op naar andere rooms, heerlijk van die toffe easter eggs. Het geeft zo net dat fijne gevoel van een grapje moet kunnen.

De puzzellijn wisselt lekker af en hoewel ze in het begin nog niet veel raakvlak hebben met ons eigenlijke doel, veranderd dat ook steeds meer naar mate je verder geraakt.

Le Prince speel je best met 4 ervaren spelers. De puzzels zijn vaker parallel als lineair. Maar ondanks dat geeft het je vooral de rust om te genieten van de schitterende details in deze room, de easter eggs en het decor.

 

 

Conclusie:

Het is lang geleden dat ik nog eens een room in België te hebben waar ik echt trots op was. Een kamer die ik met plezier met iedereen deelde, van ga deze spelen en bedank me later maar.

Wat ben ik blij dat te kunnen zeggen over deze kamer!

Le Prince is geniaal in zijn eenvoud. Le Prince wil helemaal niet de meest vernieuwde kamer van de benelux zijn, de meeste wtf momenten bevatten of 250m2 groot zijn.

Het is een grandioze puzzelkamer, een volwaardige 2.0 zonder 1 hang of cijferslot, maar tot de max gedreven. Geluid, sfeer, geur, effecten, maar bovenal decor , verhaal en puzzels.

En daarvoor maak ik een diepe buiging.

 

https://www.escaping.be/


the start - Harbor hotel

25-6-21

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 9

Mysterieuze ervaring

Een tijdje geleden mochten we met onze groep 2 rooms testen bij The Start.
Een daarvan was Harbor Hotel, een surrealistisch mystery zoals ze het zelf noemen.

Onthaal:
The Start ligt langs een drukke baan en beschikt over een aantal privé parkeerplaatsen. De ontvangstruimte is groot en mooi ingericht.
Vooral de controlekamer is een echt pareltje.
Ze beschikken hier momenteel over 3 rooms en de 4de is in aanbouw.

Kamer:
Weer een hotel denk je dan, maar het is de makers wel gelukt om er die psychotische, hallucinatie laag over te gieten. Althans die was voor ons goed merkbaar en hoe meer je dacht huh, hoe meer dat thema naar voren kwam.
Nu je kan daar ook te ver ingaan en van die grens blijven ze goed af. De puzzels voelden logisch aan en zijn voor de meesten van ons herkenbaar en gewoon leuk om te doen, ondanks de omgeving ;-)
Het thema van de kamer is goed doorgezet en een stuk schoot er voor ons echt uit qua originaliteit. Samenwerken wordt hier echt op de proef gesteld.
Er is genoeg afwisseling in deze kamer om een groep van 4 bezig te houden en de puzzellijn wisselt lekker af tussen lineair en parallel. Maar wel leuk was dat de parallelpuzzels je nooit het gevoel gaven dat je iets anders gaaf aan het missen bent.
Het einde dat wij speelden is ondertussen aangepast en dat kan alleen maar goed zijn. Het was op dat moment al niet slecht, maar bood te weinig verhaal om tot een conclusie te komen.
Dat is nu dus aangepast.

Conclusie:
De start heeft alweer een toffe toevoeging met deze room. Hij is niet zo speciaal als Nine rooms (undercover) en Chernobyl en valt dus meer in het straatje van gewone escape room met goede decoratie, een goed verhaal en leuke puzzels.
Op het eerste zicht lijkt dit alweer op de zoveelste hotelkamer room, maar ze geven er gelukkig een leuke draai aan.
Verwacht hier geen schokkende zaken en al zeker geen horror, maar een spannende leuke kamer.

https://thestart.be/


the start - undercover

25-6-21

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 9.5

9 ervaringen

Een tijdje geleden mochten we met onze groep 2 rooms testen bij The Start.
Een daarvan was 9 rooms, een heel ander concept dan we gewoon zijn. 9 rooms, 9 minuten per deel.
Het is escapen op een andere manier en daar was ik wel eens benieuwd naar hoe wij dat zouden ervaren.

Onthaal:
The Start ligt langs een drukke baan en beschikt over een aantal privé parkeerplaatsen. De ontvangstruimte is groot en mooi ingericht.
Vooral de controlekamer is een echt pareltje.
Ze beschikken hier momenteel over 2 rooms die je al kan spelen (de 3de vanaf 6/8) en een vr gedeelte.

Kamer:
9 rooms, 9 minuten....
Het concept is duidelijk, je krijgt per ruimte 9 minuten. Hoe je het ook doet, je gaat steeds door naar de volgende ruimte. Voor een keer kunnen we eens zeggen uit hoeveel rooms de kamer bestaat :-)

We worden vandaag getest op onze skills om zo te weten te komen of wij wel geschikt materiaal zijn voor een undercoveragent te worden.
Dat klinkt tof en bied natuurlijk talloze mogelijkheden. En dat is juist wat ze hier gedaan hebben. De kamers op zich hebben totaal 0 link met elkaar, maar overkoepelend klopt het wel. Het is te absurd voor woorden hoe de thema's haast haaks op elkaar staan, maar telkens word er een nieuwe vaardigheid getest die we als undercoveragent nodig kunnen hebben.
De flow doorheen de kamer is natuurlijk erg hoog want 9 minuten is niet veel. Zeker als je de rooms sneller "uitspeelt" lijkt het nog veel sneller te gaan.
De werking is dus: 9 minuten per ruimte, haal je het niet, dan ga je door naar de volgende ruimte. Haal je het wel ga je ook door, maar
krijg je de overgebleven tijd niet bij de eerst volgende gedeelte.
Bijna elke ruimte was mooi gedecoreerd en je hebt natuurlijk maar tijd voor 1 echte puzzel. Puzzels die echt goed afwisselden en tof waren om te doen.

Conclusie:

Wel dit is iets heel anders als we gewoon zijn en dankzij het thema, skill facility room, vormt het wel 1 geheel.
Wij hebben ons hier prima in geamuseerd en waren fan van bijna alle ruimtes net door de afwisseling en hoge vorm van afwerking.
Uiteraard waren wij ook echt een testteam en hebben we ook feedback achter gelaten, maar dat was bijzonder weinig.

1 puzzel in het bijzonder en 1 ruimte is ons echt bijgebleven en dat is altijd iets goed.

9 rooms heeft me aangenaam verrast, terwijl ik niet direct gedacht zou hebben dat het iets voor mij zou zijn.
4 ervaren spelers lijkt me echt prima om deze room te spelen.

https://thestart.be/


De Gouden kooi - De schat van kalakmul

27-6-21

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 7

So close

1 locatie 4 kamers. Aan de ene kant denk ik dan, dat is super handig, aan de andere kant vrees ik dan steeds een beetje voor de kwaliteit.
Nu de gouden kooi geeft zelf heel goed aan dat dit hun echte escape rooms zijn en dat er ook nog zoiets is als hun experience kamers.
Je weet dus wat je kan verwachten.
Onze volgorde:
Lost in space
Cabin in the woods
De schat van Kalakmul
De meesterdief van Mechelen

Ontvangst:
Parkeren kan ik jullie adviseren om de Zandpoortvest te nemen. Deze ligt op 6 minuten wandelen van de gouden kooi en is op het moment van schrijven gratis op Zat en Zon.
De kamer zelf is goed aangegeven en het personeel was heel vriendelijk.
De ontvangstruimte zelf is klein en je merkt meteen dat de boel hier goed draait, het is een komen en gaan van groepen, dus prima hoor offer die ruimte maar op voor meer rooms :-)

Kamer:
Net als bij de andere rooms start ook hier de kamer met een filmpje. Ook hier weer goed gemaakt en het was duidelijk wat we moesten doen.
Deze kamer leent zich qua theme natuurlijk perfect tot het pand en ik verwachte dan ook het meeste van deze room.
Je zag meteen wel dat de afwerking een stuk hoger lag als bij de vorige rooms. Misschien komt dat ook makkelijker te realiseren is.
Opnieuw zitten hier echt toffe puzzels in waar we met een lekker flow doorheen vlogen. Opnieuw niks wereldschokkend, maar goed gemaakt, tof in thema en met momenten uitdagend.
Wat we echt niet leuk vonden was het einde van deze room.
Wij deden namelijk vrij snel iets fout, maar op zo een manier dat we overtuigd waren dat het zo mocht.
Dat creëerde een rare nasmaak op de kamer omdat dan ook meteen de puzzel stopt en het eindresultaat hetzelfde blijft.
Je wilt met een groep toch het einde beleven, maar zo ver is het nooit gekomen en dat is gewoon doodzonde.
Dit zou echt aangepast mogen worden of op zo een manier duidelijk gemaakt moeten worden dat het spannend blijft voor heel de groep.

Conclusie:
Wel dit zou de finale van ons bezoek moeten zijn, maar dat werd het uiteindelijk niet. 90% van deze kamer is echt prima. Leuk thema, leuke puzzels, mooi decor, simpel en duidelijk verhaal.
Maar het einde zorgde voor een domper en met dat gevoel verlieten wij deze room.
En zo kwam er een einde aan ons dagje bij de gouden kooi.
Makers die met hun expierence laten zien tot wat ze in staat zijn. Misschien is het tijd om de escape rooms toch eens naar een niveau te tillen dat dichter aanleunt bij die creatie.
Qua ontvangst, opvolging en vriendelijkheid geen slecht woord. Perfect geregeld, vriendelijk mensen en een strak schema dat perfect klopte.

https://degoudenkooi.be/escape-games/

 


De Gouden kooi - De schat van kalakmul

27-6-21

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 8

Leuke sfeervolle kamer

1 locatie 4 kamers. Aan de ene kant denk ik dan, dat is super handig, aan de andere kant vrees ik dan steeds een beetje voor de kwaliteit.
Nu de gouden kooi geeft zelf heel goed aan dat dit hun echte escape rooms zijn en dat er ook nog zoiets is als hun experience kamers. Je weet dus wat je kan verwachten.
Onze volgorde:
Lost in space
Cabin in the woods
De schat van Kalakmul
De meesterdief van Mechelen

Ontvangst:
Parkeren kan ik jullie adviseren om de Zandpoortvest te nemen. Deze ligt op 6 minuten wandelen van de gouden kooi en is op het moment van schrijven gratis op Zat en Zon.
De kamer zelf is goed aangegeven en het personeel was heel vriendelijk.
De ontvangstruimte zelf is klein en je merkt meteen dat de boel hier goed draait, het is een komen en gaan van groepen, dus prima hoor offer die ruimte maar op voor meer rooms :-)

Room:
Ook hier weer een erg tof filmpje met een duidelijke boodschap.
Mijn eerste indruk van deze kamer was erg goed. Ze hebben hier niet willen doen wat niet kan, maar slim gebruik gemaakt van de ruimte en het thema.
Door het gebruik van hang en cijfersloten verraad je natuurlijk al een stuk waar de puzzel zich bevinden en dat waren er ook hier weer voldoende. Je krijg duidelijk een beloning voor je werken en dat vind ik wel fijn. Tevens weten ze goed weer te geven wat je nodig hebt en wat niet. Hoewel we puzzels begonnen terug te zijn uit de vorige kamer, had ik wel het idee dat er hier net wat meer tijd was gestoken om alles echt in het tempel thema te krijgen.
Maar hoe verder je geraakt, hoe dunner het puzzelaanbod wordt en dat lijkt een beetje de rode draad te worden in deze rooms. 1 deel propvol met puzzels en daarna dooft de vlam.
Ondanks dat hebben we ons al puzzelend best vermaakt en lag het afwerkingsniveau een stuk hoger als bij Lost in Space.

Conclusie:
Decor technisch viel deze room een heel stuk beter mee als de vorige 2. Alles voelde wel een stuk meer logisch aan, maar ik blijf een code naar de voordeur een dom einde vinden.
De andere kamers en de lobby was ook hier weer met momenten storend hoorbaar en dat is jammer.
Ik denk dat al bij al deze room mij beter meegevallen is dan ik oorspronkelijk verwacht had.

https://degoudenkooi.be/escape-games/

 


De Gouden kooi - cabin in the woods

27-6-21

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 6

Uitwerking kan beter.

1 locatie 4 kamers. Aan de ene kant denk ik dan, dat is super handig, aan de andere kant vrees ik dan steeds een beetje voor de kwaliteit.
Nu de gouden kooi geeft zelf heel goed aan dat dit hun echte escape rooms zijn en dat er ook nog zoiets is als hun experience kamers. Je weet dus wat je kan verwachten.
Onze volgorde:
Lost in space
Cabin in the woods
De schat van Kalakmul
De meesterdief van Mechelen

Ontvangst:
Parkeren kan ik jullie adviseren om de Zandpoortvest te nemen. Deze ligt op 6 minuten wandelen van de gouden kooi en is op het moment van schrijven gratis op Zat en Zon.
De kamer zelf is goed aangegeven en het personeel was heel vriendelijk.
De ontvangstruimte zelf is klein en je merkt meteen dat de boel hier goed draait, het is een komen en gaan van groepen, dus prima hoor offer die ruimte maar op voor meer rooms :-)
Room:
Net als bij de overige kamers, starten met een filmpje. Ik denk dat bij deze room het filmpje het meeste afbreuk doet aan het geen wat je gaat doen.
Hoewel de kamer in eerste instantie mij nog een beetje een ok gevoel gaf, sloeg dat helaas al snel om naar een enorm gevoel van what the hell. Er zijn bepaalde zaken die je onderdompelen in een kamer/verhaal en dat is vooral dat je afgezonderd wordt aan de buitenwereld. Geluiden uit andere rooms, geluiden de lobby dat waren we al wat gewoon, maar een raam dat uitkijkt op de lobby…. Nee zo neem je mij niet mee naar een boshut in de alpen.

Bij de gouden kooi weten ze heel goed hoe ze puzzels kunnen maken en werkelijk waar wij hebben in alle rooms ons prima geamuseerd hierdoor. Ik heb ook 0 problemen met de hang en cijfersloten, het is echt een product van toen en er is niks zo leuk als een slotje openkrijgen naar mijn mening, maar sommige puzzels… passen gewoon niet in een escape.
Ook was het einde hier weer te simpel, te weinig samenwerken en het geeft niet dat euforisch gevoel waar je naar op zoek bent.

Conclusie:
Dit was voor mij de minste van de 4. Dat kwam vooral door de sfeerloze setting en het passieve einde.
Ik had dit graag anders gezien.
Wel mag gezegd dat we ook hier, net als bij de andere room prima opgevolgd werden. Het personeel deed echt zijn best en ook hier weer een foto op het einde.

https://degoudenkooi.be/escape-games/

 


De Gouden kooi - lost in space

27-6-21

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 7

Puzzelkamer

1 locatie 4 kamers. Aan de ene kant denk ik dan, dat is super handig, aan de andere kant vrees ik dan steeds een beetje voor de kwaliteit.
Nu de gouden kooi geeft zelf heel goed aan dat dit hun echte escape rooms zijn en dat er ook nog zoiets is als hun experience kamers. Je weet dus wat je kan verwachten.
Onze volgorde:
Lost in space
Cabin in the woods
De schat van Kalakmul
De meesterdief van Mechelen

Ontvangst:
Parkeren kan ik jullie adviseren om de Zandpoortvest te nemen. Deze ligt op 6 minuten wandelen van de gouden kooi en is op het moment van schrijven gratis op Zat en Zon.
De kamer zelf is goed aangegeven en het personeel was heel vriendelijk.
De ontvangstruimte zelf is klein en je merkt meteen dat de boel hier goed draait, het is een komen en gaan van groepen, dus prima hoor offer die ruimte maar op voor meer rooms :-)

Kamer:
Om eerlijk te zijn verwachte ik het minste van deze room. Space-ruimteschepen-etc, het is een moeilijk thema om weg te zetten.
Het verhaal start met een film die wat duiding geeft aan het verhaal. Prima gemaakt, te lang / net lang genoeg laat ik in het midden.
De kamer zelf is wat anders. Het thema ruimteschip is zeker niet makkelijk, maar ik was niet erg fan hoe het neergezet was. De decoratie/afwerking is wel erg matig en dan kan je je daar wel 60 minuten druk in gaan maken of je gaat gewoon lekker puzzelen met ze’n 4en. En dat is ook precies wat we gedaan hebben. Ik had op voorhand wel wat reviews gelezen en had een idee wat ik kon verwachten.
Wij waren met een groep met zeker genoeg ervaring en hadden het gevoel dat we toch erg goed bezig waren zonder erg “gejaagd” te zijn om op die manier een record neer te zetten.
Als team van 4 hebben we ons prima vermaakt en de puzzels die we tegenkwamen zijn gewoon prima te doen, meer nog ik denk dat dit prima kamers zijn om te leren escapen. Dat gezegd zijnde hebben wij ons hier echt prima in vermaakt zonder echte frustratie.
De puzzels in de kamer zijn een combinatie van hang en cijfersloten en moderne snufjes. Niks wereldschokkend, soms samenhang en soms ook niet.
Ik begrijp de kritiek hier van sommige op 1 bepaalde puzzel wel. Hij voelt wat vreemd aan en geeft de indruk om voorkennis nodig te hebben.
Het grootste nadeel vind ik bij deze kamer hoe hij eindigt en die conclusie gaat bijna voor elke room hier op. Een code krijgen voor de deur terug open te krijgen vond ik wel erg jammer.
De kamers zijn verder met momenten gehorig naar elkaar toe en hoewel er airco is, doet die niet veel af.

Conclusie:
Ik denk al een paar dagen na wat ik hier moet schrijven, want hoewel ik dit geen mooie kamers vind en geen fan ben van het einde, heb ik ook 6 uur lang kunnen zien hoe de ene groep na de andere heel gelukkig uit de rooms kwam.
Dit zijn echt primaire rooms waar wel een thema en verhaal aan vasthangt, maar eens in de kamer alles mogelijk is.
De filmpjes geven een vertekend beeld van de kamer en dat komt vooral omdat ze je verbeelding op zo een manier triggeren dat de kamer zelf dan wat tegenvalt. Een tempel, een boshut in de sneeuw en een ruimteschip zijn alle 3 heel moeilijk realistisch weg te zetten en dan kom je er niet met wat buizen en purschuim.
Wat ze hier gebouwd hebben zijn echte familie kamers en dat zag je ook als je daar was.
Leuk om te zeggen dat je in elke room 3 munten kan vinden waarmee je achteraf nog een prijs kan winnen.
Na elke kamer werd er mooi een foto gemaakt met de tijd.

https://degoudenkooi.be/escape-games/