Reviews Nederland 2025


escaperoom amersfoort - house of twisted minds

10-7-25

4 personen -  ontsnapt

Cijfer : 9.5

Meeslepende ervaring

Een theatrale kamer geïnspireerd op kamers uit Athene, dat is iets wat we nog niet vaak zijn tegengekomen.
Ik was tot nu toe nog niet bij escape room Amersfoort geweest en wist dus ook niet wat ik moest verwachten van de aankleding en de puzzels.
Invloeden uit Athene klinkt tof, maar is het escapend publiek daar klaar voor? Benieuwd hoe ver ze durven te gaan…

Onthaal:

Enkel op het juiste tijdstip mogen we het terrein betreden, iets wat mij deed vermoeden dat onze beleving onmiddelijk zou starten.
Dat blijkt niet zo te zijn, want we worden hartelijk onthaald door de eigenaar en meegenomen naar de nieuwe ontvangstruimte.
Voor je begint kan je dus nog even naar de wc en je spullen opbergen.

Ook krijgen we hier een woordje uitleg over wat we komen doen en wat de regels zijn.
We hadden op voorhand een bericht gekregen over wat we komen doen, dus het voelt wat dubbel aan, maar ik begrijp goed dat je zeker wilt zijn dat je gasten weten wat ze komen doen.


Kamer:
We werken nu voor een krant die op omvallen staat. Wij trekken er op uit om een verdwijningszaak verder te onderzoeken en hopelijk met een artikel te komen dat onze krant weer de nodige lezers gaat bezorgen.
Als professionele reporters trekken we op onderzoek uit.

Toegegeven, ik had geen idee wat te moeten verwachten, maar wist wel dat dit geen echte horrorkamer zou worden.

Laten we daar meteen duidelijk in zijn, dit is een kamer met acteur met een thema dat spannend genoemd kan worden. De hoofdreden dat de acteur er in zit is het uitbeelden van het verhaal. En een acteur, ja die hebben we! Dit is, met alle respect voor de vele goede gamemasters, een echte acteur. Dat is ook nodig om de scene’s de kracht te geven die ze nodig hebben en verdienen.
Knap wat onze acteur weet over te brengen aan emoties, bijna non verbaal.

De start van ons avontuur verloopt een beetje stroef, maar eens de eerste puzzel voorbij is, vliegen we lekker door de kamer. De puzzels zijn leuk en soms gelaagd en passen mooi in de ruimtes.
Ruimtes die trouwens mooi gethematiseerd zijn met oog voor detail.

De flow is goed en de stukjes met de acteur zijn perfect qua lengte. Hier en daar is het iets moeilijker om alles mee te krijgen, daar zou ik ook adviseren om met 3, max. 4 te komen.

Het einde verbindt de laatste eindjes aan mekaar en kan in de uitvoering nog net wat beter. Iets waar ze zich van bewust zijn, maar de veiligheid staat voorop en het is zoeken naar een manier die beide werelden met elkaar verbindt zonder concessies te doen.

Conclusie:

Ja, ik denk dat het gelukt is om de sfeer van Athene een stukje naar Nederland te halen.
De kamer is sfeervol en spannend, maar mag geen horrorkamer genoemd worden. De combinatie van het verhaal, techniek en de acteur zorgen ervoor dat dit voor de meeste spelers al spannend genoeg gaat zijn.

Was dan alles perfect, nee, maar de kamer bouwt genoeg krediet op om zaken te vergeven.
Ik ben geen fan van de manier van hints geven.
Het verhaal zou makkelijk moeten zijn, maar roept nu wat vragen bij me op waarop de kamer zelf geen antwoord biedt. Het einde kan wat finetuning gebruiken, maar zoals gezegd wordt hier aan gewerkt.

House of twisted minds is wat mij betreft wel een must play.
Het is een kamer die net wat verder gaat dan de meeste kamers met acteur, maar net onder die echte horrorkamer blijft.

 


your escape - are you lost?

5-7-25

2 personen -  ontsnapt

Cijfer : 10

Lost for words

Of je deze review op voorhand moet lezen, laat ik aan jullie over. Dit is een kamer waar je geen foto’s van ziet, geen verhaal van kent, laat staan een setting.
Hoe minder je weet hoe beter, al snap ik dat een vorm van bevestiging ook een goed gevoel kan geven.

Dat 2 persoonskamers zeldzaam zijn mag geen verrassing zijn.
Waar het vroeger misschien de ideale oplossing was om je laatste 30m2 aan te besteden, is dat nu niet meer het geval. De nieuwe standaard werd natuurlijk gezet door de conciërge en omwille van vele redenen is het zakelijk gezien niet het beste terugverdienmodel.

Toch is het net dat wat hier gebouwd is en met zo goed als geen info reppen we ons naar Leiden om de nieuwste room van Your Escape te gaan spelen.

Onthaal:

Net zoals de vorige keren banen we ons een weg naar de ontvangst, maar we treffen niemand aan. Even later opent de deur en komt de vraag “Are you lost?”
Wat onwennig, maar bevestigend antwoorden we en ons avontuur blijkt al te zijn begonnen.
Voor je de wereld van Pittleburg betreedt, kan je nog even naar de wc en je spullen opbergen.

Kamer:

De start is dus al tof, maar we zijn nog steeds verloren gelopen…
Een warme stem spreekt ons toe en we krijgen eindelijk de broodnodige context.
Of ik goed aan het luisteren ben? Nee, want een ongelofelijk decor staart me toe.
Gewapend met een gevoel van ‘dit zit hier wel goed’ en “eens kijken of we de mensen van Pittleburg kunnen helpen”, openbaart zich de verborgen wereld Pittleburg.

Tijdens de rit naar hier hadden we een soort van wedstrijdje. Hoe verwacht jij hoe de kamer er gaat uitzien? En ik omschreef mijn beeld, maar nergens had ik durven hopen dat ik zo dicht bij de waarheid zou zitten.

Uiteraard ga ik hier niet vertellen wat het is, maar wat een ongelofelijke wereld is hier gebouwd!
Alles straalt warmte en gezelligheid uit, oog voor detail en je voelt gewoon de magische sfeer die je doet terugdenken aan het sprookjesbos of Harry Potter.

Wij worden onderdeel van Pittleburg en dat mogen we samen gaan ondervinden, want een groot voordeel van een 2 persoonskamer is natuurlijk dat elke puzzel ontworpen kan worden op het juiste aantal personen. Daardoor krijg je alles mee en doorloop je deze lineaire reis samen.
Dat werkt als je iemand bij hebt die niet elke 30 seconden met tranen in haar ogen zich aan het decor staat te vergapen omdat ze plots in de wereld staat van de boeken die ze leest.
Nadat ik mijn partner streng heb toegesproken (“stop met huilen, we moeten puzzelen!”), een kort maar kordaat gesprek ;-), kunnen we verder. Mensen van Pittleburg rekenen op ons, toch?

De wereld blijft zich maar ontvouwen en we vallen van de ene verbazing in de andere. Er lijkt haast geen einde aan deze magische wereld te komen.
De puzzels onderweg zijn een combi van doe en werk samen en zijn duidelijk gemaakt om een snellere groep wat meer te geven dan een trage en hoewel er een kans is op repetitiviteit, werkt het voor ons perfect.
We zitten gewoon lekker in de flow en hebben echt plezier in wat we doen.

Naar het einde toe doet de kamer er nog een schepje bovenop en ik weet niet of je verzadigd kan geraken van verbazing, maar in mijn hoofd ging het van “natuurlijk, waarom ook niet”.

Conclusie:

Met een gevoel van euforie en droefheid dat het voorbij is wandelen we terug naar het punt waar het allemaal begon.
Jordin en Claudia zitten ons op te wachten en je ziet in hun ogen de trots, de hoop of we het leuk gehad hebben en de vermoeidheid van dit hele traject.

Are you lost? I’m lost for words…

Ik kan alleen maar dankbaar zijn voor projecten als dit, want wat een ongelofelijke hobby hebben we eigenlijk dat mensen zoals zij dit soort kamers bedenken en bouwen.
Een droomwereld voor ons 2 gedurende 90 minuten.

90 minuten waar je nog lang aan terug gaat denken en nooit meer gaat vergeten.


escaperoom overloon - sugar & sweets

14-6-25

2 personen -  ontsnapt

Cijfer : 6

Betaalbare puzzelkamer voor 2

We hadden een dagje vrij en gingen in de avond op bezoek bij vrienden wat verder weg.
Een tijd geleden bezocht Stan de escape rooms van Overloon en deze waren prima om even mee te pakken gezien de prijs.
We namen zijn tip om het te combineren met het oorlogsmuseum ter harte en onze voor en namiddag was gevuld.

Onthaal:

Even een tip als je hetzelfde doet als wij. Op de parkeerplaats van het oorlogsmuseum mag je gratis parkeren en van daaruit is het slechts 7 minuten wandelen naar de escape.
De escape zelf is goed aangegeven en buiten escape rooms kan je hier nog wat fietsen etc huren.

De wachtruimte is groot en we werden vriendelijk ontvangen, alleen was het wel een stille bedoeling.
Ook wordt duidelijk dat onze GM er alleen voorstaat, terwijl er 3 kamers zijn, waarvan 2 geboekt… Niet helemaal zoals het hoort.

Kamer:

We hadden natuurlijk net de jachthut gespeeld en die zou moeilijker zijn dan deze. Aangezien we daar al redelijk vlot uit raakten, hield ik mijn hart al vast.

Om met de deur in huis te vallen, dit zijn puzzelkamers zonder verhaal en eigenlijk ook zonder sfeer.
Het is gewoon 60 minuten puzzelen in een bepaald thema en daar is de prijs ook naar.
Als je dat van je af kan zetten zijn dit gewoon leuke kamers om mee te nemen met je 2-tjes.

De kamer bevat redelijk wat puzzels die afwisselen in stijl, maar wel passen in het thema.
Je ziet duidelijk connecterende kenmerken tussen deze room en de jachthut, waaronder het leedvermaak voor de GM als je terug moet voor een hint.

Wij speelden hem in 41.3 minuten met ons tweetjes zonder ons te jagen en eigenlijk hintloos.

Conclusie:

Tja, je krijgt eigenlijk waar je voor betaalt.
De ruimtes zijn niet erg groot en de opbouw volledig lineair wat het eigenlijk een prima 2 persoonskamer maakt, zeker gezien de 60 euro die ze ervoor vragen.
Verwacht er voor de rest niks van en je hebt een prima tijd, zeker met de tip van Stan van het oorlogsmuseum (wat trouwens een best vette beleving bevat) en maak ook even tijd voor ijssalon Clevers, dat ook op wandelafstand zit.


escaperoom overloon - de jachthut

6-7-25

2 personen -  ontsnapt

Cijfer : 6.5

Sfeerloze jachthut

We hadden een dagje vrij en gingen in de avond op bezoek bij vrienden wat verder weg.
Een tijd geleden bezocht Stan de escape rooms van Overloon en deze waren prima om even mee te pakken gezien de prijs.
We namen zijn tip om het te combineren met het oorlogsmuseum ter harte en onze voor en namiddag was gevuld.

Onthaal:

Even een tip als je hetzelfde doet als wij. Op de parkeerplaats van het oorlogsmuseum mag je gratis parkeren en van daaruit is het slechts 7 minuten wandelen naar de escape.
De escape zelf is goed aangegeven en buiten escape rooms kan je hier nog wat fietsen etc huren.

De wachtruimte is groot en we werden vriendelijk ontvangen, alleen was het wel een stille bedoeling.
Ook wordt duidelijk dat onze GM er alleen voorstaat, terwijl er 3 kamers zijn, waarvan 2 geboekt… Niet helemaal zoals het hoort.

Kamer:

We beginnen met de jachthut, niet om een bepaalde reden, maar puur omdat de tijdsloten voor ons beter uitkwamen.

En als zo vaak wordt er gevraagd naar onze ervaring, want dan is de inleiding niet nodig, om hem dan alsnog volledig te krijgen.
Sterker nog, een keer in de kamer krijgen we hem nog eens via een video.
Ik heb echt een hekel aan veiligheidsinstructie en het verhaal in de kamer zelf. Het is saai omdat we het net al gehoord hebben en het verhaal is te langdradig.

Goed, we mogen beginnen en hoewel ik weinig verwacht had, is het decor best ok. Het is geen ruimte waar je met 5 in wilt staan, maar met 2 prima te doen.
De eerste “ puzzels” zijn zeer basic en mag je haast geen puzzels noemen. Ik hoop niet dat dit de trend wordt voor de rest van de kamer.
We maken wat progressie en de jachthut ontvouwt zich voor ons.
Het decor is opnieuw ok, maar basic. De puzzels zijn duidelijk, maar waarvoor de oplossing dient wat minder. Ik hou niet van gokken, maar hier heb je (net als bij de Candy kamer) niet altijd een richting.
Ook creëert de kamer zelf wat ruis door zaken door elkaar te laten lopen, wat niet zo handig is.
De puzzels zelf zijn erg basic en combineren wat rekenen, zoeken en communiceren. Ik mis een beetje de gelaagdheid van een goede puzzel ipv doe dit en tel dat.
Net als bij de andere kamer is het verhaal niet echt van toepassing en is het eerder wat puzzelen in thema. Ook is de algemene sfeer wat eentonig en saai.

Conclusie:
60 euro, uurtje puzzelen, meer moet je niet verwachten en dan is het prima. Na ons waren het 6 kinderen en 1 volwassenen die deze kamer gingen spelen en dat lijkt me echt een hel op aarde.
Nee dit is een prima 2 persoonskamer voor mensen met ervaring zolang de prijs 60 blijft.
Stel je dan puur in op puzzelen in een uitgekauwd thema en dan is het ok.

 


escape veessen - escape the wild west

1-6-25

5 personen -  ontsnapt

Cijfer : 8.5

Back to the far west

Al geruime tijd zijn we benieuwd naar The Asylum van Silent Town.
Voor ons een rit van ruim drie uur, die we het liefst willen breken – als het even kan met een leuke escaperoom op de route – en deze kamer bood juist dat.
Een leuk thema en goede reviews: een mailtje dan maar naar de eigenaars of er een tijdslot aangevraagd kon worden en dat kon.

Onthaal:
Diep verborgen in een oase van rust ligt camping Tesseplekke.
Je kunt hier gratis parkeren, en op de parking staat al een bord met de magische woorden: escape room.

We worden vriendelijk onthaald door een van de eigenaars, die ons meeneemt naar hun eigen “saloon”.
Na een erg toffe babbel bergen we onze spulletjes op en kun je nog even naar de wc voordat ons westernavontuur van 90 minuten gaat beginnen.

Kamer:
We gaan een verlaten westerndorp betreden, en meer weten we eigenlijk niet.
De kamer start niet voor iedereen op dezelfde manier, wat niet erg is, maar op dat moment hadden de lichten voor mij nog uit gemogen.

Het verhaal is dat iemand in dit dorp een goudmijn heeft ontdekt. Daarop heeft hij of zij het goud verstopt en is toen vertrokken… Zou ik ook doen als ik een goudmijn ontdek...
Wij gaan in ieder geval dit dorp verkennen en meteen even kijken of we ooit nog moeten werken.

De kamer is volledig parallel in opzet, en dat zul je geweten hebben. Zoals altijd kun je dan ook lineair spelen, maar er is flink wat te doen, dus dat zou niet mijn advies zijn.
Hoewel dit voor flinke chaos kan zorgen, was het voor ons best duidelijk wat bij wat hoorde.
Het nadeel is natuurlijk dat je niet alles gaat meekrijgen en dat je een onderlinge strijd krijgt om de puzzels.

De kamer verrast me op veel manieren. Het dorp is oprecht leuk neergezet, en alles wat we in de auto bespraken leek haast terug te komen. Daardoor voelt het ook echt aan als een dorp, en je weet haast niet waar je moet kijken.

Al snel wordt duidelijk wat ons einddoel is en hoe we daar moeten geraken, al zal je in deze kamer af en toe wel zaken even moeten loslaten om verder te kunnen. Ervaring komt hierbij echt van pas, en dit is absoluut geen beginnerskamer.

Het einde… tja, dat was de minste puzzel van allemaal. Het is eigenlijk geen echte puzzel, en voor mij paste hij niet in het thema van de kamer. Echt jammer, en ik denk dat de ruimte zich echt leent voor iets anders. Liefst meteen iets waardoor we weten waarom iedereen hier vertrokken is zonder het goud.

Conclusie:
Dit is een kamer die me op heel veel manieren verrast heeft en waarin ik echt potentie zie om, mits wat aanpassingen, erg hoog te scoren.
Wat de kamer nu al goed doet, is vooral ongedwongen puzzelplezier geven.
Het verhaal komt nu niet echt tot zijn recht, wat volgens mij wel zou moeten kunnen.
De kamer leent zich ook goed voor het inzetten van een acteur waarmee je bijvoorbeeld een kleine interactie moet aangaan. Uiteraard strookt dat dan niet met het idee van een verlaten dorpje zoals nu, dus misschien zou het iets kunnen zijn waardoor je net wél kunt ontsnappen uit dit dorp – met hulp van…

Er zijn wat verbeterpunten mogelijk wat betreft het licht, en het tv-scherm mag er ook meteen uit. Het heeft niks te zoeken in dit dorpje, en waarvoor het dient kan veel passender worden opgelost.

Ik begrijp goed dat de parallelliteit voor sommigen leuk kan zijn, en voor anderen net een storende factor omdat je het gevoel krijgt dat je veel mist.
Dat kan ik niet ontkennen, dus kies ervoor om goed te communiceren.

Mij is de kamer echt bijgebleven als een zeer leuke en ruime kamer met een grote puzzeldichtheid.


escaperoom dordrecht - ordo sanctus

1-5-25

2 personen -  ontsnapt

Cijfer : 8

Zoeken in het licht

Lekker weer een dagje escapen en deze room mocht niet ontbreken.
Ik was oprecht nieuwsgierig naar wat ze hier gebouwd hadden aangezien er continu goede reviews voorbij bleven komen.

Onthaal:
Deze escape ligt buiten de stad en heeft voldoende gratis parkeerplaats.
Het gebouw is groot, maar de escape zelf is redelijk goed aangegeven en bevindt zich op de eerste verdieping.
De ontvangstruimte is groot maar gezellig en lijkt een beetje te zweven tussen een kerkelijk gevoel en de gezelligheid van vroeger.
De eigenaar is er zelf en geeft ons een warm welkom.
Voor je start kan je uiteraard nog even naar de wc en je kan voor of na de room nog wat drinken.

Kamer:

Onthul de duistere geheimen van de Orde en bereid je voor op een spel vol beleving, verhaal en spanning.
Ordo Sanctus…. Durf jij de vloek te verbreken!?

Eens kijken of ons dat lukt…
We starten in ieder geval in een erg mooie ruimte. Een ruimte die echt leeft en sfeervol is. We krijgen het verhaal mee door middel van een filmpje. Het is aan de lange kant en de stem vond ik echt vreselijk, maar we krijgen het verhaal goed mee.
Vol goede moed om de ruimte te verkennen, blijken we al vooruitgang te maken en staan we al vrij snel in de volgende ruimte. Wat meteen opvalt is de hoogte en ons aanzicht. De afwerking van bepaalde delen kan wel wat realistischer, maar de lat is al vrij hoog gelegd door de eerste ruimte natuurlijk.

Wat meteen opvalt en wat doorheen de kamer ook blijft terugkomen is dat zoeken een groot onderdeel is. Ik geef gerust toe dat het niet mijn sterkste kant is, vooral omdat er vaak geen echte richting is waar je moet zoeken. Dan loop je maar wat doelloos rond tot iemand van ons roept: heb het.
Wat ook opvalt zijn de ruimtes. Ze zijn groot, en er staat in wat erin moet staan, maar toch is er iets mee. Waar de eerste ruimte nog warm, levendig en vol aanvoelt, voelen de andere ruimtes kil, ongezellig en vooral “nepper” aan.
Maar terug naar onze opdracht, want wij puzzelen ondertussen lekker door. De kamer is grotendeels lineair opgebouwd, maar het stukje waar hij parallel zou moeten zijn, is hij dat net niet. Het was voor mij een beetje de bottleneck van de kamer en zo een puzzel dat je bij twijfel vaak opnieuw begint.

Bij het schrijven van de review heb ik het verhaal wel gelezen en ik moet zeggen dat het haast 2 verhalen lijken.
We hebben onze opdracht die we van Marius meekrijgen in de kamer en tegelijkertijd lees je dit:
“De orde,.. is deze wel zo heilig? En Marius, is hij ten onrechte verstoten?
Durf jij de waarheid in dit verhaal op te sporen, kun jij de waarheid aan? “
Maar op die vragen heb ik geen antwoord gekregen. Onze opdracht hebben we vervuld, dat wel, maar nergens doorheen onze opdrachten of puzzels ben ik iets te weten gekomen hierover.
De puzzels staan los van het verhaal en bieden enkel de progressie om bij onze eerste opdracht te komen en dat is jammer. Ik denk oprecht dat de 2 samen hadden kunnen gaan.

Het einde had tof kunnen zijn, maar de uitwerking is een beetje matig uitgewerkt. De technieken zijn hiervoor aanwezig, dat wel, maar de omkadering is niet wat het zou moeten zijn.

Conclusie:

Mijn review gaat dus een beetje in tegen de meeste reviews hier.
Misschien ging ik daardoor met te hoge verwachtingen.
Maar er zijn wel wat pijnpunten die ik ondanks het hoge cijfer ook had benoemd.

Het hoofdstuk zoeken is voor mij te veel aanwezig en past misschien wel in onze opdracht of de setting, maar bijna elke puzzel heeft er wel een aandeel in.
Er wordt te weinig gebruik gemaakt van het sturen met licht. Je kan zo simpel duidelijk maken dat je ergens niet meer moet zijn, net door het licht uit te doen, zeker in een kamer waar je veel moet zoeken.

Het verschil van decoratie tussen de ruimtes was groot, net als de afwerking en ook het gebruik van de oppervlakte. Sommige ruimtes zijn groot, maar je doet er gewoon amper iets. Het slim inzetten van die oppervlakte had net voor samenwerken kunnen zorgen, opsplitsen en combineren om zo toffe puzzels te creëren.

Het is pur sang geen slechte kamer uiteraard en de kamer heeft ook zeker heel veel goede kanten.
Ik zou hem ook zeker adviseren, alleen is het voor mij op dit moment geen 9,5/10.


Haxxon adventures - D.O.N.N.A.

16-1-25

2 personen -  ontsnapt

Cijfer : 7.5

Skynet again

Soms weet je van een kamer 2 jaar op voorhand dat hij komt, soms is hij er plots gewoon. Langs verschillende wegen kwam me steeds de naam D.O.N.N.A voorbij en hoewel ik tegenwoordig liever wacht op wat meer reviews van mensen met een account en wat rooms gespeeld, had ik deze keer gewoon zin om de kamer eens zelf te gaan ontdekken.

Onthaal:
De kamer ligt zoals zo vaak op een industrieterrein met een eigen parking.
Wij dachten door de nummering even dat we fout zaten, maar het blijken de panden te zijn aan de achterkant van het gebouw.
De eigenaar stond ons al op te wachten en we bleken een van de eerste officiële groepen te zijn :-).
Of we echt moeten spreken van een ontvangstruimte weet ik niet (dat zul je zelf wel ontdekken)
Maar je kan in ieder geval nog naar de wc.

Het ontvangst zelf was prima, maar ik denk dat gezien het thema, dit misschien beter volledig in thema kan. Dus doktersjas aan, naamkaartje en je bent een medewerker van Haxxon die ons ontvangt.
En dan kan ons avontuur beginnen.

Kamer:

AI, het is hip nu, maar eigenlijk bestaat het natuurlijk al jaren. Het is een thema dat al vaker gedaan is, maar deze kamer heeft een leuke insteek. Samen met DONNA gaan we experimenten uitvoeren, waaruit zij kan leren.
Ik was oprecht benieuwd naar welke proeven we zouden gaan doen en hoe dat zou reflecteren naar DONNA.
De kamer start simpel en we leren DONNA wat beter kennen. Je merkt al snel dat er interactie kan zijn, wat een leuke toevoeging is.
We leggen wat linken en doen wat er duidelijk van ons verlangt wordt waardoor de kamer een afslag neemt.
Vanaf dit punt is het voor mij een beetje wazig wat nu eigenlijk nog het origineel verhaal is. Het voelt voor mij nu meer aan dat we John Conner zijn vs Skynet ipv dat we meewerken aan een vriendschappelijk experiment.
De eerste puzzel was niet ff die inkopper waar je mee opwarmt. De kamer heeft redelijk wat ruis en de puzzel kan je, net door die ruis, op verschillende manieren interpreteren.

We maken wat progressie, maar de stemmen (want het zijn er ondertussen 2) blijven ons bestoken met aanwijzingen en subtiele hints. Teveel naar mijn zin en ik heb vaker het idee dat we net wat rust zouden moeten krijgen. Nu ik zeg niet dat we ze niet nodig hadden, maar op dit moment zit de GM er iets te snel bovenop, terwijl we aan het einde 20 minuten over hadden.
We doorlopen ondertussen verder de puzzels, die voor mij een geen coherent geheel zijn. Zoals ik net al aanhaalde lijkt het aan de ene kant dat we rebellen zijn en tegelijkertijd lijkt het allemaal toch een test.
Door die twijfel kom je natuurlijk met alles weg, want was dit nu allemaal de bedoeling of net niet…
Voor ons zat de flow tot op dit punt niet echt lekker, maar dat is persoonlijk en ik kon me niet van de mening ontdoen dat de eigenaar luistert naar feedback en eventueel ook zaken zal aanpassen.

Het einde van de room ben ik minder positief over. Deze ruimte mist grandeur, spanning en dynamiek. Opnieuw zit er ruis in dit stuk door middel van waar je een bepaalde code mag gaan ingeven, maar wat me echt stoorde waren de puzzels.
Dit zijn echt gewoon puzzels uit een VR game en missen daardoor de creativiteit om een goed einde te hebben en ons de indruk te geven dat we onze opdracht goed aan het voltooien zijn.

Conclusie:
Dit is een moeilijke want voor een eerste room is dit echt niet slecht. De afwerking en oog voor detail zijn met momenten echt enorm goed en op andere momenten kon het dan weer wat beter.
De kamer is te spelen van 2-5 spelers en kost 149-159 euro op het moment van schrijven.
En daar zit voor mij het grootste probleem want de meeste puzzels kun je of alleen doen of met net 2 personen. De kamer heeft een grotendeel lineaire indeling waardoor 4 echt teveel is gezien de ruimte en type puzzels.
Maar dan bots je met 2 op 149 euro kamerprijs en dat is aan de erg hoge kant voor wat er nu staat.

De kamer staat voor 90 minuten wat je een gevoel van waarde geeft, maar daarvoor is de puzzeldensiteit te laag en ik vrees zelfs dat als je hier met 4 ervaren escapers gaat spelen, je snel uit de kamer kan staan.
Ik heb verder geen idee of ons missie nu eigenlijk geslaagd is of niet en open eindes trek ik wat minder goed, dan had ik liever zelf fysiek een keuze gehad hoe ik mijn plotse missie zou eindigen.

De stemmen en de interactie met de AI zijn een leuke toevoeging, maar liepen met momenten door mekaar en werkte verwarrend en soms iets te aanwezig. Ik denk dat dit een toevoeging is die vooral grotere groepen gaan waarderen.
Deze kamer voelde voor mij nu een beetje aan als 13 in een dozijn terwijl het originele plot net uniek was.

Haxxon Adventures


X-Cube - Murder at the Mansion

12-1-25

2 personen -  ontsnapt

Cijfer : 5

Cluedo in een 8 hoek

Tijdens een bezoekje aan het ABC restaurant zagen dat je ook hier een X-cube escape kan boeken. Totaal geen escape room zoals we gewoon zijn natuurlijk en ik was vooral sceptisch en mijn verwachtingen neigde meer naar het negatieve.
Tja en dan gaat je maat toch zonder je deze room ff spelen en is hij nog niet zo negatief als je verwacht had.
Hoe lang zou het dan duren voor ik het zelf eens zou gaan ontdekken denk je?

Onthaal:
Eigenlijk is er die niet want als je boekt en zou betalen, krijg je per mail een code waarmee je de x-cube binnen kan.
Het hele concept wordt volgens mij ook zo geadviseerd naar potentiele kopers, zijnde geen reset werk, geen gm nodig.

Aangezien wij ter plaatste nog moesten betalen, liep er alsnog een medewerker mee.
En dat brengt me bij de hoofdreden dat ik het een kans wilde geven: de prijs.
13.5 euro pp, ook als je met 2 komt. Gek genoeg is de kamer in Eindhoven dan weer 17.5 euro pp ( en ook niet te boeken) en in Breda 42.5 euro pp...
Enfin, hier kan je dus voor 27 euro een uur een moord gaan oplossen!

Kamer:
Mocht het je nog verbazen, dit is een single room :-)
Er is niks fysiek aanwezig van decoratie, je staat in een lege ruimte met wat knoppen en schermen. De kamer moet het puur dus hebben van het grote aanraakscherm en in elke hoek een gewoon tv scherm.
Het verhaal dat we gekozen hadden en in mijn ogen de enige die een beetje interessant was, Murder at the mansion.
In de basis is dit gewoon cluedo met wat extra puzzel elementen, maar het uiteindelijk doel blijft wie, hoe en waarom.

Door een knappe 3d rendering en vlotte visuals kunnen we doorheen de woning en ruimte per ruimte op zoek naar het nodige bewijsmateriaal.
Nergens blonken de puzzels echt uit en zoals Stan al terecht aanhaalde voelde ze veelal als telefoonspelletjes aan dan echte escape puzzels. Ook omdat het scherm enkel voorgeprogrammeerde camera bewegingen volgde, betekende dus dat je niet even in de room kon rondkijken. Je bent beperkt in wat je kan zien dus en dat werkt tijdrovend, zeker doordat het scherm ook niet altijd even vlot reageerde. Zo druk je al vlug een keer teveel ergens op of reageert het scherm gewoon niet.

Het is ons doel om 6 bewijsstukken te verzamelen, maar het was ons niet duidelijk of je die wie waarom en hoe ook kon achterhalen zonder dat je ze alle 6 vindt. In ons geval wat het antwoord nee, wij miste een cruciaal stuk bewijsmateriaal zodat we een stuk niet konden uitsluiten.
En dit was vaker zo in het spel. Je wilt iets gebruiken, gaat niet je mist iets. daarom vind je iets dat te maken heeft met dat onderdeel, maar nog steeds werkt het niet. Uiteindelijk bleek dat we 3 zaken moesten hebben voor we dit onderdeel konden gebruiken, maar zonder dat je dit op voorhand weet. Hierdoor ga je keer op keer weer die camera beweging tegenmoed, zonder resultaat.
Dat je zo kort op het grote scherm staat helpt ook al niet, door alle kamerbewegingen wordt je al snel misselijk. De interactiviteit is wel leuk, maar ook weer de bottleneck van het spel aangezien slechts 1 persoon dit kan bedienen. De overige spelers (tot 7 mensen) hebben dan even niks te doen.

Wij haalden het uiteindelijk niet doordat we de juiste dader niet konden achterhalen.

Conclusie:

27 euro voor 60 minuten is echt niet teveel om dit eens te doen. En dan begint het moeilijke want met 2 is hij pittig om alles opgelost te krijgen, maar met meer sta je al vaak te kijken en heb je ff niks te doen. Ook het systeem dat je per persoon betaald zou me bijna doen adviseren van speel met 2.

Het systeem zelf is tof bedacht en leuk voor een keer, maar was nu te alles of niks voor mij. Eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn om ook zonder de perfecte score de antwoorden te vinden, alleen zou alle 6 de bewijsstukken een feest van bevestiging moeten zijn.
Nu leek het erop dat zolang je niet alles kon oplossen het einde puur gokken zou zijn.

Ook het spel zelf zaaide voor mij wat verwarring doordat het spel je op random momenten plots aangeeft dat je misschien beter een andere ruimte doorzoekt. Dat gaf ons het idee dat we die ruimte nodig zouden hebben om de puzzel voor ons op te lossen. Laat me die twijfel wegnemen, elke ruimte bevat 1 puzzel die je daar volledig kan oplossen.
Zodra de eindtijd bereikt is heb je nog 5 minuten om tot een conclusie te komen door het bewijsmateriaal door te nemen en je keuzes in te voeren. Even later krijg je dan ook meteen het resultaat en stopt het spel.

Dit is absoluut geen vervanger voor een escape room zoals wij het gewoon zijn, laat dat voorop staan.
Het is een activiteit die linken heeft met escapen en cluedo en met 2 lekker betaalbaar is.
Als je met de juiste instelling en verwachting gaat kan je best een leuk uurtje hebben.

Service scoort laag omdat er 0 service is. Er kijkt niemand mee, er is geen napraat, je speelt en gaat terug weg.
Hoger zou een slag in het gezicht zijn van al die toffe gm's en eigenaren die met een goed buikgevoel ons een leuke tijd proberen te geven. Zowel voor, tijdens en na het spelen.