Reviews Nederland 2025


Haxxon adventures - D.O.N.N.A.

16-1-25

2 personen -  ontsnapt

Cijfer : 7.5

Skynet again

Soms weet je van een kamer 2 jaar op voorhand dat hij komt, soms is hij er plots gewoon. Langs verschillende wegen kwam me steeds de naam D.O.N.N.A voorbij en hoewel ik tegenwoordig liever wacht op wat meer reviews van mensen met een account en wat rooms gespeeld, had ik deze keer gewoon zin om de kamer eens zelf te gaan ontdekken.

Onthaal:
De kamer ligt zoals zo vaak op een industrieterrein met een eigen parking.
Wij dachten door de nummering even dat we fout zaten, maar het blijken de panden te zijn aan de achterkant van het gebouw.
De eigenaar stond ons al op te wachten en we bleken een van de eerste officiële groepen te zijn :-).
Of we echt moeten spreken van een ontvangstruimte weet ik niet (dat zul je zelf wel ontdekken)
Maar je kan in ieder geval nog naar de wc.

Het ontvangst zelf was prima, maar ik denk dat gezien het thema, dit misschien beter volledig in thema kan. Dus doktersjas aan, naamkaartje en je bent een medewerker van Haxxon die ons ontvangt.
En dan kan ons avontuur beginnen.

Kamer:

AI, het is hip nu, maar eigenlijk bestaat het natuurlijk al jaren. Het is een thema dat al vaker gedaan is, maar deze kamer heeft een leuke insteek. Samen met DONNA gaan we experimenten uitvoeren, waaruit zij kan leren.
Ik was oprecht benieuwd naar welke proeven we zouden gaan doen en hoe dat zou reflecteren naar DONNA.
De kamer start simpel en we leren DONNA wat beter kennen. Je merkt al snel dat er interactie kan zijn, wat een leuke toevoeging is.
We leggen wat linken en doen wat er duidelijk van ons verlangt wordt waardoor de kamer een afslag neemt.
Vanaf dit punt is het voor mij een beetje wazig wat nu eigenlijk nog het origineel verhaal is. Het voelt voor mij nu meer aan dat we John Conner zijn vs Skynet ipv dat we meewerken aan een vriendschappelijk experiment.
De eerste puzzel was niet ff die inkopper waar je mee opwarmt. De kamer heeft redelijk wat ruis en de puzzel kan je, net door die ruis, op verschillende manieren interpreteren.

We maken wat progressie, maar de stemmen (want het zijn er ondertussen 2) blijven ons bestoken met aanwijzingen en subtiele hints. Teveel naar mijn zin en ik heb vaker het idee dat we net wat rust zouden moeten krijgen. Nu ik zeg niet dat we ze niet nodig hadden, maar op dit moment zit de GM er iets te snel bovenop, terwijl we aan het einde 20 minuten over hadden.
We doorlopen ondertussen verder de puzzels, die voor mij een geen coherent geheel zijn. Zoals ik net al aanhaalde lijkt het aan de ene kant dat we rebellen zijn en tegelijkertijd lijkt het allemaal toch een test.
Door die twijfel kom je natuurlijk met alles weg, want was dit nu allemaal de bedoeling of net niet…
Voor ons zat de flow tot op dit punt niet echt lekker, maar dat is persoonlijk en ik kon me niet van de mening ontdoen dat de eigenaar luistert naar feedback en eventueel ook zaken zal aanpassen.

Het einde van de room ben ik minder positief over. Deze ruimte mist grandeur, spanning en dynamiek. Opnieuw zit er ruis in dit stuk door middel van waar je een bepaalde code mag gaan ingeven, maar wat me echt stoorde waren de puzzels.
Dit zijn echt gewoon puzzels uit een VR game en missen daardoor de creativiteit om een goed einde te hebben en ons de indruk te geven dat we onze opdracht goed aan het voltooien zijn.

Conclusie:
Dit is een moeilijke want voor een eerste room is dit echt niet slecht. De afwerking en oog voor detail zijn met momenten echt enorm goed en op andere momenten kon het dan weer wat beter.
De kamer is te spelen van 2-5 spelers en kost 149-159 euro op het moment van schrijven.
En daar zit voor mij het grootste probleem want de meeste puzzels kun je of alleen doen of met net 2 personen. De kamer heeft een grotendeel lineaire indeling waardoor 4 echt teveel is gezien de ruimte en type puzzels.
Maar dan bots je met 2 op 149 euro kamerprijs en dat is aan de erg hoge kant voor wat er nu staat.

De kamer staat voor 90 minuten wat je een gevoel van waarde geeft, maar daarvoor is de puzzeldensiteit te laag en ik vrees zelfs dat als je hier met 4 ervaren escapers gaat spelen, je snel uit de kamer kan staan.
Ik heb verder geen idee of ons missie nu eigenlijk geslaagd is of niet en open eindes trek ik wat minder goed, dan had ik liever zelf fysiek een keuze gehad hoe ik mijn plotse missie zou eindigen.

De stemmen en de interactie met de AI zijn een leuke toevoeging, maar liepen met momenten door mekaar en werkte verwarrend en soms iets te aanwezig. Ik denk dat dit een toevoeging is die vooral grotere groepen gaan waarderen.
Deze kamer voelde voor mij nu een beetje aan als 13 in een dozijn terwijl het originele plot net uniek was.

Haxxon Adventures


X-Cube - Murder at the Mansion

12-1-25

2 personen -  ontsnapt

Cijfer : 5

Cluedo in een 8 hoek

Tijdens een bezoekje aan het ABC restaurant zagen dat je ook hier een X-cube escape kan boeken. Totaal geen escape room zoals we gewoon zijn natuurlijk en ik was vooral sceptisch en mijn verwachtingen neigde meer naar het negatieve.
Tja en dan gaat je maat toch zonder je deze room ff spelen en is hij nog niet zo negatief als je verwacht had.
Hoe lang zou het dan duren voor ik het zelf eens zou gaan ontdekken denk je?

Onthaal:
Eigenlijk is er die niet want als je boekt en zou betalen, krijg je per mail een code waarmee je de x-cube binnen kan.
Het hele concept wordt volgens mij ook zo geadviseerd naar potentiele kopers, zijnde geen reset werk, geen gm nodig.

Aangezien wij ter plaatste nog moesten betalen, liep er alsnog een medewerker mee.
En dat brengt me bij de hoofdreden dat ik het een kans wilde geven: de prijs.
13.5 euro pp, ook als je met 2 komt. Gek genoeg is de kamer in Eindhoven dan weer 17.5 euro pp ( en ook niet te boeken) en in Breda 42.5 euro pp...
Enfin, hier kan je dus voor 27 euro een uur een moord gaan oplossen!

Kamer:
Mocht het je nog verbazen, dit is een single room :-)
Er is niks fysiek aanwezig van decoratie, je staat in een lege ruimte met wat knoppen en schermen. De kamer moet het puur dus hebben van het grote aanraakscherm en in elke hoek een gewoon tv scherm.
Het verhaal dat we gekozen hadden en in mijn ogen de enige die een beetje interessant was, Murder at the mansion.
In de basis is dit gewoon cluedo met wat extra puzzel elementen, maar het uiteindelijk doel blijft wie, hoe en waarom.

Door een knappe 3d rendering en vlotte visuals kunnen we doorheen de woning en ruimte per ruimte op zoek naar het nodige bewijsmateriaal.
Nergens blonken de puzzels echt uit en zoals Stan al terecht aanhaalde voelde ze veelal als telefoonspelletjes aan dan echte escape puzzels. Ook omdat het scherm enkel voorgeprogrammeerde camera bewegingen volgde, betekende dus dat je niet even in de room kon rondkijken. Je bent beperkt in wat je kan zien dus en dat werkt tijdrovend, zeker doordat het scherm ook niet altijd even vlot reageerde. Zo druk je al vlug een keer teveel ergens op of reageert het scherm gewoon niet.

Het is ons doel om 6 bewijsstukken te verzamelen, maar het was ons niet duidelijk of je die wie waarom en hoe ook kon achterhalen zonder dat je ze alle 6 vindt. In ons geval wat het antwoord nee, wij miste een cruciaal stuk bewijsmateriaal zodat we een stuk niet konden uitsluiten.
En dit was vaker zo in het spel. Je wilt iets gebruiken, gaat niet je mist iets. daarom vind je iets dat te maken heeft met dat onderdeel, maar nog steeds werkt het niet. Uiteindelijk bleek dat we 3 zaken moesten hebben voor we dit onderdeel konden gebruiken, maar zonder dat je dit op voorhand weet. Hierdoor ga je keer op keer weer die camera beweging tegenmoed, zonder resultaat.
Dat je zo kort op het grote scherm staat helpt ook al niet, door alle kamerbewegingen wordt je al snel misselijk. De interactiviteit is wel leuk, maar ook weer de bottleneck van het spel aangezien slechts 1 persoon dit kan bedienen. De overige spelers (tot 7 mensen) hebben dan even niks te doen.

Wij haalden het uiteindelijk niet doordat we de juiste dader niet konden achterhalen.

Conclusie:

27 euro voor 60 minuten is echt niet teveel om dit eens te doen. En dan begint het moeilijke want met 2 is hij pittig om alles opgelost te krijgen, maar met meer sta je al vaak te kijken en heb je ff niks te doen. Ook het systeem dat je per persoon betaald zou me bijna doen adviseren van speel met 2.

Het systeem zelf is tof bedacht en leuk voor een keer, maar was nu te alles of niks voor mij. Eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn om ook zonder de perfecte score de antwoorden te vinden, alleen zou alle 6 de bewijsstukken een feest van bevestiging moeten zijn.
Nu leek het erop dat zolang je niet alles kon oplossen het einde puur gokken zou zijn.

Ook het spel zelf zaaide voor mij wat verwarring doordat het spel je op random momenten plots aangeeft dat je misschien beter een andere ruimte doorzoekt. Dat gaf ons het idee dat we die ruimte nodig zouden hebben om de puzzel voor ons op te lossen. Laat me die twijfel wegnemen, elke ruimte bevat 1 puzzel die je daar volledig kan oplossen.
Zodra de eindtijd bereikt is heb je nog 5 minuten om tot een conclusie te komen door het bewijsmateriaal door te nemen en je keuzes in te voeren. Even later krijg je dan ook meteen het resultaat en stopt het spel.

Dit is absoluut geen vervanger voor een escape room zoals wij het gewoon zijn, laat dat voorop staan.
Het is een activiteit die linken heeft met escapen en cluedo en met 2 lekker betaalbaar is.
Als je met de juiste instelling en verwachting gaat kan je best een leuk uurtje hebben.

Service scoort laag omdat er 0 service is. Er kijkt niemand mee, er is geen napraat, je speelt en gaat terug weg.
Hoger zou een slag in het gezicht zijn van al die toffe gm's en eigenaren die met een goed buikgevoel ons een leuke tijd proberen te geven. Zowel voor, tijdens en na het spelen.