Reviews België 2024


Best escape - the factory

21-5-24

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 7.5

Kan op dit moment de verwachtingen niet waar maken.

Het is al van 2021 geleden dat ik nog bij Best Escape op bezoek was.
Al Capone was toen een prima kamer, maar tegelijkertijd niks wereldschokkend.
Maar dan zie je plots voor de Factory alleen maar 10-en voorbij komen en dan ben je natuurlijk wel benieuwd!

Onthaal:
Parkeren kan hier gratis op 2 gereserveerde plaatsen iets voorbij de escape room.
De room zelf is langs de buitenkant duidelijk aangegeven, je kan niet missen ;-)
Binnen is er sinds de vorige keer veel veranderd, want toen was er amper een ontvangstruimte. Nu is er een grote open ruimte gecreëerd om de gasten net wat beter te ontvangen. De ontvangstruimte voelt momenteel nog wat kil en chaotisch aan en kan net wat sfeervoller.
Het ontvangst zelf is hartelijk en ik denk dat de scores die veelal gegeven worden te maken hebben met de passie en liefde voor het vak die Didier en zijn vrouw uitstralen.

Na een korte uitleg mogen we als volwaardige FBI agenten onze opdracht gaan vervullen!

Kamer:

De hoofdreden waarom we vandaag Best Escape bezoeken is vooral omdat die 10-en niet stroken met de werkelijkheid, daar gaan we geen doekjes om winden.
De kamer kan momenteel die verwachtingen niet waarmaken, hoe lief het ook bedoeld is.
De eigenaar is realistisch genoeg om dit te beseffen en wil de lat graag hoger leggen.

Onze taak vandaag is het spel te spelen zoals het is en te kijken of we aan de hand van feedback de kamer net dat tikje meer kunnen geven.

Laten we positief beginnen:
De basis van de kamer zit zeker goed. Wij speelden deze kamer met 4 personen hintloos en zetten tegelijkertijd het record. De kamer heeft in zekere zin dus een goede flow.
Het verhaal is simpel en komt in de kamer terug.
De puzzels passen soms in het verhaal, soms in de ruimte en er is geprobeerd om ze steeds in thema te houden.

Tegelijkertijd zijn er zeker verbeterpunten:
Het verhaal is er wel, maar voelt momenteel incompleet. De kamer mist gewoon een goed einde op dit moment.
De sfeer en afwerking zijn de andere grootste aandachtspunten en vooral het gebrek eraan is het probleem.

Voor spelers die 5 kamers ervaring hebben, gaat dit waarschijnlijk een prima ervaring zijn, maar laat de ambitie van deze eigenaar nu net wat hoger liggen.
Dan moet er redelijk wat aangepast worden aan deze kamer en dat gaat ook gebeuren in de nabije toekomst.

Conclusie:
Nee ik schrijf geen review om deze kamer af te breken, dat is onnodig. De review komt er ook na overleg met de eigenaar.
We hebben na het spelen bijna een uur zitten napraten en achteraf, nadat alles wat bezonken was, hebben we uitgebreid alles op papier gezet wat er eventueel beter zou kunnen, want in de basis kan dit, alleen is dat nu nog niet het geval.
Nu is het een prima middenmoot kamer die de ene speler al wat meer zal verrassen dan de andere.
De score is momenteel veels te hoog waardoor de eigenaren groepen bijna moet temperen voor ze binnengaan. Tja en doe je dat niet, dat volgt er misschien een beetje teleurstelling.
Net daarom ook deze review, puur en alleen om je met de juiste verwachtingen naar daar te sturen.
Verwacht passie, vriendelijkheid, enthousiasme, het doel om elke groep hier met een glimlach te laten vertrekken. Maar daar kom je natuurlijk ook maar zo ver mee.

Ik hoop van harte dat sommige van onze ideeën verwerkt worden in de kamer, dat de score een klein beetje zakt en dan heb je gewoon een leuke ervaring bij erg lieve mensen.

 


escape rush - botanist manor

21-5-24

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 9.5

Bijna bij de top

Hij lijkt haast vanuit het niks te komen deze kamer.
Waar andere bouwers maandenlang ons teasen met de komst van hun nieuwste kamer, doen ze daar bij Escape Rush precies niet aan mee.
Maar het is meteen ook een verrassing waardoor je zin krijgt om deze room zo snel mogelijk te boeken, zeker na het zien van de foto op hun site!

Onthaal:
Ja degene die mijn vorige reviews hadden gelezen over Escape Rush weten dat mijn eerste bezoek geen schot in de roos was.
Hartje Brussel, dat is al een uitdaging, maar parkeren kan met geluk in de straat, vergeet niet je straat parkeren aan te zetten. Zoals ik het zag mag je hier +/- 4 uur blijven staan tegen betaling.

Nadat je je afvraagt of je wel juist zit sta je plots voor een portiek met Ravenswood op het raam.
Je dan ben je aangekomen.
Net als de vorige keer kunnen ze maar niet kiezen wat ze hiermee willen.
Aan de ene kant is het een fantastische manier om je verhaal te laten starten, maar dan ben je geen escape room op dat moment. Dat stukje moet je dan weglaten en helaas is dat nu ook weer niet het geval. Zo zonde van zo een ruimte.

Maar goed, wat wel goed is, is hoe netjes het er deze keer is. De ruimte is aangepast om meer groepen te ontvangen en het ontvangst zelf is hartelijk met meteen een drankje van het huis.
Na het accepteren van onze missie kunnen we door naar de briefing room waar we onze spullen opbergen en een instructiefilmpje krijgen dat volledig in het Nederlands is.
Na dit filmpje gaat onze host onnodig hetzelfde vertellen wat we net in het filmpje gezien hebben…
Maar goed gewapend met dubbel zoveel van dezelfde info gaat het zeker lukken.

Kamer:
Hoe we naar de kamer gaan is tof, maar tegelijkertijd weer dubbelop.
Opnieuw krijgen we info die we al weten of gedaan hebben en het voelt ook aan of we er al zijn ipv dat het nog moet beginnen.
Maar dat mag de pret niet drukken want de deur gaat open en ons avontuur, onze missie mag beginnen. Het decor straalt ons toe ik en ik popel echt om deze room te ontdekken.

De puzzels starten tof, in thema, parallel en sommige zijn technisch enorm goed uitgevoerd.
De kamer ontvouwt zich verder en het gekozen thema zorgt ervoor dat ze eigenlijk met alles wegkomen. Toch doen ze dat niet helemaal en proberen ze mooi in thema te blijven.
Ik verbaas me echt over de hoeveelheid puzzels en alles zonder maar 1 hangslot te gebruiken. De flow is lekker, de puzzels zijn kort, niet te moeilijk en daardoor blijf de cadans van de kamer erg goed. Af en toe neemt het verhaal over en sta je ff te wachten, maar dat is de prijs die je af en toe betaald voor een kamer met verhaal.

De kamer blijft ook verrassen zowel qua ruimtes als plottwist en daar wringt voor mij het schoentje. Voor mij zit er iets teveel in deze room en je ziet af en toe duidelijk waar ze hun inspiratie gehaald hebben. Op een bepaald moment neemt de kamer een afslag teveel en wordt de uiteindelijke uitwerking een beetje lachwekkend.
Het had bij 80% echt mogen stoppen, want daar was het prima geweest.

Op een of andere manier is het net niet en dat is voor mij bij Escape Rush, hoe graag ik er ook kom, een beetje met alles zo.
Het lijkt steeds of hun een goed idee hebben, maar bij 90% zeggen: tis prima zo.
Dat merk je bij het ontvangst dat niet tot zijn recht komt, dat merk je bij de inleiding van de kamer, maar ook in de kamer.
Soms laat de afwerking het een beetje afweten of voelt een puzzel plots wel erg lui aan en dat terwijl hun net laten zien dat ze top kunnen zijn.
Net daardoor ben ik een beetje teleurgesteld, niet omdat ze het niet kunnen, maar net omdat ze het wel kunnen maar niet doen.
De kamer voelt net iets te netjes aan, te gemaakt ipv dat het echt leeft en dat zie je al op de foto’s.
Maar tegelijkertijd wil het ook zeggen dat heel veel goed zit. Er is op geen euro gekeken, de decors zijn, net zoals in de andere kamers, echt goed en deze kamer had voor mij de beste flow van de 4.
We hebben feedback gegeven na het spelen en ik had het idee dat hier zeker nog iets mee gedaan gaat worden.

Conclusie:

Ja België is weer een parel rijker.
Escape Rush staat voor mij nog niet waar hij kan staan in de wereld, maar alle ingrediënten zijn aanwezig om naar de top te gaan.
Botanist Manor is een kamer om 4 ervaren escapers echt bezig te houden en echt een leuke tijd te geven.

Bij het lezen van het thema denk je al snel: saai, Latijnse namen, blaadjes tellen, kleuren, maar gelukkig blijven ze hier ver van weg.
De kamer kan op dit moment nog wat verouderingseffecten en weersinvloeden gebruiken om alles net wat echter te laten aanvoelen.

De start voelt nu een beetje als een rommeltje aan, maar ik vrees dat dit nooit aangepast gaat worden.
Al bij al zeker het spelen waard!

 


Entered - Demise of the Gricers: 'Deception of Babak'

23-3-24

5 personen - ontsnapt

Cijfer : 10

Real Life game to the max

Om verschillende redenen kwam het er maar niet van om de nieuwste horror beleving van Entered te spelen.
I can hear you was een van de spellen die me tot op de dag van vandaag is bijgebleven door zijn intensiteit van 100% van bijna het begin tot einde.
Reden genoeg eigenlijk om eindelijk naar As af te zakken en me onder te dompelen in de wereld van the Gricers!

Onthaal:

Voor je begint krijg je de nodige info te verwerken. Het lijkt op het eerste inzicht erg veel, maar als je het goed bekijkt is het grotendeels common knowledge. Lees het in ieder geval goed door, anders begint je spel al met vertraging (free tip)
Parkeren kan op het terrein en is gratis.
We ontmoeten ons contactpersoon van de Red Eye op een afgesproken plaats en van daaruit start onze opdracht. Je spullen kan je veilig achterlaten en je kan nog even naar de wc voor je start.
Gelukkig voor ons voorziet de organisatie ons van een overal, knielappen en de nodige apparatuur om deze missie tot een goed einde te brengen!

Kamer:

Of beter gezegd spel. Want dat is wat dit is, het is een game die wij echt gaan beleven.
Vergeet dus even wat je weet van escape rooms en ga met een open mind naar binnen.
Wij spelen dit spel overdag en voor de betere beleving zou ik iedereen adviseren om hem ’s avonds te spelen. Het geeft een extra dimensie aan je beleving.
Net als in een game leer je al doende hoe dit spel en deze wereld werkt, wat het doel is en hoe je dat kan bereiken. En waar ICHY nog 100% spanning was over de volledige ervaring, kun je hier spreken over gelaagdheid. Net als een goed spel of film, bouwen we op in spanning, moeilijkheidsgraad en komen we meer te weten over de wereld van de Gricers.
De game mechanic waarop dit spel draait is simpel maar geniaal en vooral uniek. Het geeft tegelijkertijd een gevoel van veiligheid en stress en je vervloekt het vaker dan je zou willen. Maar eens je het onder de knie hebt, bied het ook mogelijkheden.
De wereld van de Gricers is ruim in opzet en vooral authentiek. Je zal als team moeten werken om die wereld groter te maken en zo te ontdekken wat er juist allemaal gebeurd.

Ik moet in dit geval wat vaag blijven over wat je juist moet doen, maar ik kan een paar zaken vertellen.

- De makers hebben niet gelogen als ze zeggen dat je fysiek in orde moet zijn. Dit is echt een fysiek spel en ik zou 2 keer nadenken om dit in een dag te duwen waar je nog kamers moet spelen of hebt gespeeld.

- Qua engheid valt het wel mee, zeker als je ICHY gespeeld hebt. Ze kijken hier goed mee en sturen de acteurs goed aan. Ik had in ieder geval continue een goed gevoel van progressie in de game, iets wat ik wel kan waarderen.

- Wees niet bang om op ontdekking te gaan, het gaat je spel net vooruit helpen ipv op veilig te spelen.

- Laat los wat je weet van escape rooms. Progressie kan hier aanvoelen als hints, maar niks is minder waar. Jij bepaald hoe het spel loopt, enkel met jouw info gaat het spel verder.

- Hoe je het ook doet, iedereen haalt het einde (of toch bijna iedereen ;-) ) Maar de weg er naar toe is voor elke groep uniek. Het einde dat jij meemaakt kan dus anders zijn dan dat van een andere groep.

De 3 uur zijn echt voorbij gevlogen en de opdracht waar we mee naar binnen gingen, daar zijn we in geslaagd!

Conclusie:

Net als bij Stay in the Dark en I can year you moet je hier niet zijn voor de puzzels of raadsels.
Waar Stay in de Dark een film is, is dit een game.
Ik denk oprecht dat de wereld die Entered hier geschapen heeft, zo in een boek zou passen, zo uitgebreid is de verhaallijn uitgewerkt. Is dat teveel info voor een “horror” game? Ja misschien wel.
Maar het zorgt er wel voor dat voor elke vraag een antwoord is, voor elke actie een reden en dat kan ik waarderen.

We hadden iemand in ons team die nog niet veel ervaring had met enge ervaringen met acteurs en ook voor haar is het super meegevallen. Laat je dus niet tegenhouden als je iets banger bent aangelegd.

Opnieuw zet Entered zich op de kaart met een unieke gameplay in een super vette setting.
En ja dit is niet voor iedereen, daarvoor verwachten teveel van ons nog net iets teveel een escape room pur sang. Ik kan enkel zeggen, laat het even los, vergroot je visie en geniet van elke minuut.


Stolen Symphony

5-4-24

3 personen - niet ontsnapt

Cijfer : 1

Een wereld van ongeëvenaarde frustratie

"Stap in een wereld van ongeëvenaard mysterie en exclusiviteit. Laat je innerlijke detective los terwijl jij en je groep aan een reis beginnen die de gewone escape rooms overstijgt. Stolen Symphony biedt een sfeer als geen ander, zorgvuldig ontworpen om je onder te dompelen in een rijk van muziek, puzzels en opwinding."

Met deze gevleugelde woorden geeft de maker aan wat ons te wachten staat.
Op naar Gent dan maar om eens te kijken wat ons te wachten staat!

Onthaal:
De escape ligt in een buitenwijk van Gent. Je kan hier in de straat parkeren gratis parkeren (hoop ik)
De escape room zelf is matig aangegeven, enkel een papiertje op de brievenbus laat weten dat we wel degelijk juist zijn, want dit is gewoon een appartementsgebouw, wat anno 2024 een beetje vreemd aanvoelt.
De eigenaar staat ons in ieder geval al op de te wachten in het halletje en spreekt ons vriendelijk, in het Engels, toe.
Hou er dus rekening mee dat alles in deze room in het Engels is.
De ontvangstruimte, tja dat is een uitgeklede woonkamer met een bank en een grote tv.

"Bij de Stolen Symphony laten we je je ervaring naar een hoger niveau tillen met gratis drankjes die een vleugje luxe toevoegen aan je escapade."

We krijgen idd een drankje dat inbegrepen zat in de boeking en een woordje uitleg dat dit geen simpel avontuur gaat zijn. Op die manier was de kamer al een paar keer in de media gekomen en ik moet zeggen dat ik hier mijn bedenkingen bij had. Het is een dunne grens tussen moeilijke puzzels en vergezocht of onlogisch. Maar goed, we hebben wat ervaring en een leuke uitdaging is altijd leuk.
Na het bekijken van het beetje vreemde intro filmpje kon onze 60 minuten beginnen.

Kamer:

De eerste indruk van de ruimte is goed. Dit ziet er echt uit als een muziekstudio.
En om meteen maar de verwachtingen wat bij te stellen, het is een single room.
En dit bovenstaand stukje was het goede nieuws, want alles wat hieronder komt te staan gaat erg negatief klinken en dat heeft meerdere redenen.

Het eerste stuk is de verwachting waarmee je naar de kamer gelokt wordt.
Woorden als:
- ongeëvenaard mysterie en exclusiviteit.
- Dompel jezelf onder in de betoverende wereld van melodieën en mysteries

Het 2de is de prijs want deze kamer kost, zonder korting, maar liefst 180 euro voor 4 en 220 euro voor 5 mensen.
Dat zijn serieuze prijzen en die mag je ook vragen, alleen komt deze kamer nog niet in de buurt van de kwaliteit, beleving, verhaal en vooral plezier wat je bij de collega krijgt.
Als je die 2 zaken combineert, dan verwacht je als verwende speler wel iets.
En begrijp me niet verkeerd, ik kan een goede puzzelkamer enorm waarderen.
Zeker als er passie inzit en dat stukje benoem ik nu misschien te weinig. Deze man heeft zeker passie voor wat hij gebouwd heeft. Alleen slaat hij nu de plank wel erg mis. Maar goed, terug naar de room zelf.

Dat deze room moeilijk is klopt helemaal, maar het is niet een leuke manier van moeilijk.
De hele kamer barst van de hangsloten, red herrings en zoeken heeft deze kamer naar een Olympisch niveau getild. Er zit zoveel ruis in deze kamer, zoveel afleiding, zoveel zaken waarvan wij dachten: hoe hadden we dit moeten weten, waarom zouden we daar moeten zoeken.
Nergens is aanleiding voor en als dat nog niet erg genoeg is zitten er zaken bij die gewoon voorgezegd worden en puur gokken is.
Stel je hebt een hangslot met 4 cijfers, dan krijg je in deze room een voorwerp met nummers op. En dan mag jij gaan gokken tot je de 4 cijfers hebt. En dat noemen we dan moeilijk…
Ook het zoeken… ja we hebben nog net niet de bureaustoel uit elkaar gedraaid. Ik heb er geen probleem mee dat je wat beter moet kijken, maar we hebben als speler 0 richting of reden om ergens beter te kijken of zoeken. En opnieuw is dat de moeilijkheidsgraad.

Op een papier vol noten staat misschien ergens een boodschap 1 mm groot, ergens tussenin. Waanzin!
Ik kan nog zinnen doorgaan hoe je hier continue het frustratiegevoel krijgt van HUH? Why?

We hadden op een bepaald moment de tafel vol liggen met puzzelstukken (niet letterlijk), sleutels, die we dan op elk mogelijk slot mogen gaan proberen en als we dan eindelijk, na 20 minuten ploeteren is deze wereld van ongeëvenaard mysterie en exclusiviteit, iets open kregen, dan was het niet belonend, maar frustrerend.

"Immerse yourself in the enchanting World of melodies. "

Yep die regel mag ook meteen van de site, want deze kamer heeft 0 sfeer en gek genoeg doodse stilte op een paar momenten na. Opnieuw hebben we een muziekkamer die niks met muziek doet..

De hints in deze kamer, die je broodnodig gaat hebben, want er is geen mens op aarde die deze room in 60 minuten kan spelen zonder hulp, moet je vrijspelen. Maar de site geeft al aan: max 2 hints van de GM… Waarom? Omdat het al niet frustrerend genoeg is?
Nu week hij daar in ons geval gelukkig vanaf, maar toch. Je zou maar 220 euro betaald hebben voor 60 minuten plezier.

Conclusie:
Pfff wat is de gimmick? Ik bouw een super moeilijke kamer die niemand haalt?
Dat is gelukt, zonder twijfel.
Dit is ook echt de enige reden waarom je deze kamer moet spelen, om jezelf uit te dagen en te kijken hoeveel frustratie je aankan.
Na het spelen krijg je een filmpje waarin alle stappen doorlopen moeten worden en net daarom schrijf ik zo een slechte review.
Ik durf best toe te geven als iets aan mezelf ligt, dat ik het niet zie, een slechte dag heb of dat het gewoon niet mijn kamer is. In zo een filmpje moet je dan een aha moment krijgen en denken, shit ik heb dat niet goed aangepakt. Maar wat je dan ziet is allemaal zo vergezocht, zo absurd dat ik totaal dichtsloeg, geen zin meer had om vragen te stellen en gewoon weg wou.

Ik ben echt benieuwd wat andere reviewers van deze kamer vinden.
Maar als je dit leuk vindt, zijn er in Athene nog 3 van deze rooms onder de naam Paradox.


Lock us escape room - r.i.p.

4-2-24

3 personen - ontsnapt

Cijfer : 8

Puzzelen in de crypte

Rip is de nieuwste kamer van Lock Us en tevens ook de laatste want ik vernam dat de eigenaar er binnenkort mee stopt.
Nog snel even Rip meenemen nu het nog kan!

Onthaal:

Op een zondag is parkeren hier niet zo een punt, het is gratis doorheen de stad.
Op andere momenten trek je hier best een minuut of 5/10 extra voor uit want de escape room ligt in een galerij in het centrum.

We worden hartelijk ontvangen door de eigenaar en na een gezellige babbel kunnen we aan onze laatste room hier beginnen.

Kamer:
Je merkt meteen dat dit hun nieuwste kamer is. De start is meteen "anders" en in thema.
En ook binnen in de kamer merk je duidelijk een verschil in afwerking tov de vorige rooms.
Zoals jullie al vaker gelezen hebben is dit een kleinere kamer.
Dat is het ook en het is misschien wel de kleinste room die ik ooit gespeeld heb. Maar tegelijkertijd doet het niks af aan het puzzelplezier en die zitten er voldoende in. Ik denk oprecht dat de eigenaar elke cm2 benut heeft die hij maar kon vinden voor deze room en door de lineariteit van de puzzels valt die beperkte oppervlakte nog wel mee.

Qua flow zit deze kamer wel goed in mekaar. Wij haalden hem in 38 minuten zonder hints en dat voor een room waar 50 minuten voor staat. Ook sfeer, verhaal en effecten waren echt prima en zijn opnieuw een verbetering tov de vorige "oudere" kamers.


Conclusie:

Dit is een leuke 2 persoonskamer als je lekker wat puzzelplezier wilt hebben.
Ja de kamer is klein in oppervlakte, maar of dat nu echt een bepalende factor is voor een betere beleving...
De kamer heeft een lekkere flow, werkt volautomatisch, maar verwacht geen gekkigheden ofzo.
Ga er dus heen met de juiste verwachtingen en je hebt een prima puzzelkamertje erbij met een goed verhaal.