Reviews duitsland 2024

Escaperoom Witten - Das Kuriosum - Artefakt der Finsternis

30-12-24

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 9.5

Zwaar onder de indruk.

Na Limbus was het voor ons een uurtje rijden naar Escape room Witten met als enige doel Das Kuriosum.
Onthaal:
Parkeren kan hier een beetje een ding zijn, dus wij parkeerden in de Indigo parking van de stadtgalerie. Je kan hier trouwens op elk moment uitrijden, dus let niet op de openingsuren ivm je vertrek.
Van daaruit is het ongeveer 8 minuten wandelen.
Deze escape start bij de deur, dus je kan niet naar de wc (hoewel ze er een hebben) en je kan hier pas binnen op het afgesproken uur.

Kamer:
Er is een goede reden waarom je niet naar de wc kan, want het start dus bij de deur en de intro vonden wij geweldig. Je merkt dat deze gasten acteurs zijn en wat volgde was een heerlijke interactie met verwondering, spanning, lachen en bewondering.
Maar tegelijkertijd schept alles een mysterieus sfeertje.
Wat meteen opviel en dan waren we nog maar net in de kamer is het decor, de afwerking en de technieken. Wat een ongelofelijke room is dit als dit nog maar het begin is…
We banen ons een weg naar het kuriosum en OMG wat een decor… ik denk dat ik zelfs decor niet meer mag zeggen, dit voelt echt alsof het hier altijd zo geweest is.

Wat een tijd, moeite en geld is hierin gestoken! Het is haast bewonderenswaardig hoe ze een ruimte zo kunnen maken en voorkomen dat de grijpgrage handjes niet alles vernielen.
Hoewel de puzzeldensiteit niet erg hoog is, resulteert dat wel in progressie of in mijn geval, rondkijken en bewonderen wat hier gebouwd is. Van het verbergen van de techniek tot de soundscape die bergen tijd heeft gekost, er zit hier zoveel detail in…
Naarmate de kamer vordert, blijft het decor ons verbazen. Alles heeft net dat tikje extra, alles lijkt dynamisch door beweging, licht, geluid of rook.
Maar gaande weg komen ook de eerste vragen op, die de kamer voor mij op dit moment nog niet volledig beantwoord. Wat zijn we uiteindelijk aan het doen en met welke reden is de voornaamste.
De kamer heeft ondertussen zoveel krediet opgebouwd dat het me weinig kan schelen op dat moment, maar als mijn teamgenoten met dezelfde vragen komen weet je dat hier nog wat winst te behalen valt.
Ook het einde laat zien dat de verbeelding iets fantastisch is en voor we het goed en wel weten staan we terug waar we begonnen zijn.

Conclusie:
Holy shit, wat een room. Dit is de eerste kamer van deze 2 gasten, voormalige acteurs van Movie Park en ook een decortje bouwen kunnen ze wel.
Ze begrijpen heel goed wat spanningsopbouw is, dat minder meer kan zijn en wat je met licht en geluid kan doen.
Meerdere mensen die ik ken zijn deze room al gaan spelen, telkens met de nodige feedback, maar daar doen ze hier iets mee. Wij speelden de kamer hintloos, terwijl ik net klachten hoorde over de puzzels en de flow. Een puzzel in het bijzonder mag er trouwens meteen uit. De uitwerking is niet goed en werkt alleen maar frustrerend.


Ik ben benieuwd wat we nog van deze gasten mogen verwachten!
De kamer is nog niet waar hij kan zijn, maar alles is aanwezig om die laatste paar % te perfectioneren tot een topkamer.

Limbus Escape Center - Kapitel 1: Die Magische Reise

30-12-24

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 8

Magisch gevoel als je de start niet meetelt

Limbus stond bij mij nog niet op de planning, sterker nog, ik had er nog nooit van gehoord.
Tot vrienden van me er geweest waren en vol lof spraken over Die magische reise en als je er dan toch bent is Pantzerknacker misschien wel een leuke room om mee te nemen.

Onthaal:
In de buurt kan je parkeren langs de straat of op pleinen, zover wij konden zien is dit gratis. Trek er wel wat extra tijd voor uit want het kan best druk zijn.
Limbus zelf valt goed op, de hele voorkant van het gebouw is fantastisch gethematiseerd.
Ook binnen ziet de ontvangstruimte er geweldig uit en ook de medewerkers zijn vriendelijk en doen hun best om Engels te spreken.
Uiteraard kan je hier wat drinken en naar de wc.
De tijdsloten die ze hanteren sluiten niet altijd even handig op elkaar aan, dus je zal even moeten puzzelen als je geen uur in de ontvangst wil zitten.
Wij starten met Pantzerknacker met 2 personen en gaan dan door naar Magische reise met 4 personen.

Kamer:
Na net Pantzerknacker gespeeld te hebben kon nu de reis beginnen naar Die magische reise.
Gelukkig moesten we niet weer dezelfde film kijken en kon het verhaal meteen starten.
Maar opnieuw wringt het hier. Onze reis gaat naar de kelder om weer een stukje verhaal te krijgen wat we net al wisten om vervolgens met de trap 3 verdiepingen naar boven te gaan…
Onze room start wel erg herkenbaar en hoewel ik van deze films hou voelt het wel erg aan als creatieve armoede en zit de herkenbaarheid telkens echt op het randje van dit mogen we gebruiken zonder aangeklaagd te worden.
Ik hou echt van dit thema en het is goed uitgevoerd, alleen laten de bouwers eigenlijk zien dat ze die linken niet nodig hebben om iets tofs te bouwen.

Het eerste stuk van de room is dan ook een ode aan, maar vond ik vooral jammer dat de ruimte hiervoor gebruikt wordt ipv het actief bij de kamer te betrekken.
Sterker nog, onze volledige opdracht waarvoor we hier zijn wordt teniet gedaan door dit stuk en van onze originele opdracht waarvoor we naar de kelder moesten, komt nooit meer ter sprake.
Maar dan de hoofdruimte van deze room, want dit is in hoofdzaak een single room kamer, maar wat voor een. Ogen tekort, wat een sfeer en wat een authentiek gevoel.
De opdracht vanaf dit punt is volledig lineair, maar toch weet de kamer ons met 4 redelijk bezig te houden.
Er zitten een paar zeer toffe puzzels in, waarvan 1 er voor mij uitsprong in zijn simpelheid, maar daardoor geniaal in thema.
Onze opdracht is duidelijk en de weg er naar toe ook, daardoor springt de kamer er nergens echt uit en mist het wat opbouw naar de finale.
Ook zit hier een wat mindere puzzel in, wat jammer is gezien ons traject tot hier toe.
Met onze vervulde nevenopdracht keren we terug naar waar het allemaal begon.

Conclusie:
Het eerste wat je moet weten is dat je echt Duits moet kennen om deze room te spelen. Ze laten zelfs toe dat je hier je telefoon mee naar binnen neemt om te vertalen.
Waarom deze kamer nog niet vertaald is… geen idee. Zo ver ik kon zien zijn er 3 elementen die vertaald moeten worden en de kamer is echt van een niveau dat je mensen hier wel heen wilt sturen.
De kamer is er voor mij een van hoogtepunten en ook mindere delen.

Ik ben het met Stan eens dat dit een fantastische single room is, maar dat zou het niet hoeven te zijn.
Er zit meer in deze room en opnieuw mag het intro stuk eruit, het is een vaker gezien excuus om alles storytelling technisch met elkaar te verbinden, maar het biedt amper meerwaarde. Zeker als ons doel niet eens meer terugkomt.
Tevens laten de makers zien dat ze creatief kunnen zijn, maar te graag willen linken aan Hij Die Niet Genoemd Mag Worden en consorten.
Dat was voor mij niet nodig geweest, maar ik snap goed dat voor veel van jullie dit net de reden kan zijn waarom je deze room zo graag wilt spelen.


Limbus Escape Center - Panzerknacker

30-12-24

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 7.5

90 minuten waarvan 25 intro

Limbus stond bij mij nog niet op de planning, sterker nog, ik had er nog nooit van gehoord.
Tot vrienden van me er geweest waren en vol lof spraken over Die magische reise en als je er dan toch bent is Pantzerknacker misschien wel een leuke room om mee te nemen.

Onthaal:
In de buurt kan je parkeren langs de straat of op pleinen, zover wij konden zien is dit gratis. Trek er wel wat extra tijd voor uit want het kan best druk zijn.
Limbus zelf valt goed op, de hele voorkant van het gebouw is fantastisch gethematiseerd.
Ook binnen ziet de ontvangstruimte er geweldig uit en ook de medewerkers zijn vriendelijk en doen hun best om Engels te spreken.
Uiteraard kan je hier wat drinken en naar de wc.

De tijdsloten die ze hanteren sluiten niet altijd even handig op elkaar aan, dus je zal even moeten puzzelen als je geen uur in de ontvangst wil zitten.
Wij starten met Pantzerknacker met 2 personen en gaan dan door naar Magische reise met 4 personen.

Kamer:
De start van de room is er eerst een met een filmpje over haar naam Limbus en de geschiedenis, wat vreselijk lang duurt en niks toevoegt aan onze beleving.
Nu voor deze room kon ik het overkoepelend thema nog plaatsen, maar het voelt geforceerd aan.
De intro gaat ook alle kanten uit, van in thema naar je bent weer in een escape room en dan weer in thema.
Maar goed we belanden uiteindelijk bij onze opdracht, een bank van de jaren 80 met een duidelijke opdracht. Breek in en steel het artifact en als je er dan toch bent en je moest wat geld tegenkomen…

De kamer voelt aan als een bank. Van inbreken is er eigenlijk weinig sprake, wat een gemiste kans is.
In de bank zelf zitten flink wat puzzels verwerkt en wordt het principe gevolgd van ‘hoe meer juist, hoe meer kans op een grotere buit’.
Zeker met 2 mag je lekker gaan doorpuzzelen. De puzzels zijn in thema, maar je moet je er geen vragen over stellen waarom ze leiden naar onze beloning. Ze wisselen goed af en zeker in het begin is er zat parallel te doen.
Eigenlijk heeft de kamer een hoofd en een hoop zijmissies. Hoewel je niet weet welke puzzel naar wat zal leiden, heb je dus theoretisch een keuze om bepaalde puzzels te laten voor wat ze zijn.

Het 2de deel van de room focust weer helemaal op onze hoofdmissie en is simpel maar leuk. Ik kan me goed inbeelden dat deze ruimte zich iets minder leent voor 4 spelers.
Het einde vond ik zelf wat minder qua uitvoering. De weg naar buiten is bijzonder te noemen, maar we nemen het maar aan dat het zo is.
Het einde bracht ons wel terug zoals het hoort, maar de uitwerking was pover, zeker omdat de deur nog open stond toen het geactiveerd werd.

Conclusie:
Dat je deze kamer tot 8 spelers kan boeken is een beetje absurd.
De uitwerking is best ok en zeker met 2 a 3 spelers een goede opwarmer.
Van de 90 minuten waarvoor de kamer staat is ongeveer 65 minuten de escape room.
De intro met het gedwongen filmpje over Limbus mag of korter of weg en ook het stukje daarna voegde voor mij niks toe zeker als je ziet welk stukje artifact we moesten gaan stelen. Als dat onderdeel meer link had gehad met de hele reden van onze reis, kon ik het allemaal wat beter plaatsen.